ANNONS

Litium ökade med 32 procent - men försämrade resultatet

Litium ökade med 32 procent - men försämrade resultatet
Cyberphotos produkter säljs numera på Litiums plattform
Foto: Cyberphoto.se

"Ett mycket positivt första halvår".

ANNONS

E-handelsplattformen Litium, som bland annat har Jollyroom och Nordicfeel som sina kunder, har i huvudsak haft ett positivt första halvår i år. Omsättningen steg med 32 procent och kom därmed upp i över 11 miljoner kronor.

Fick in Cyberphoto som kund

De ökande siffrorna uppges bero bland annat på att Litium har gjort en starkare satsning på sitt varumärke, vilket ska ha resulterat i nya affärer och partners. En av de nya kunderna är Cyberphoto, som av Litium beskrivs som "Sveriges mest kompetenta e-handlare".

- Det har varit ännu ett försäljningsmässigt starkt kvartal för Litium och ett mycket positivt första halvår, säger VD:n Henrik Lundin i ett pressmeddelande.

"Kostnaderna har planat ut"

Samtidigt såg det dock lite sämre ut på resultatsidan. För det första halvåret landade Litium på ett rörelseresultat (EBITDA) på 130 000 kronor, vilket kan jämföras med 610 000 kronor under samma period förra året. Summan ska dock ligga i linje med det mål Litium hade satt upp för perioden.

- Det är också glädjande att samtidigt som intäkterna fortsätter att växa har ökningen av kostnaderna planat ut. Detta innebär att vi sammantaget följer vår plan för tillväxt med ett förväntat positivt resultat under 2018, kommenterar Henrik Lundin.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se