Tidigare i veckan kom nyheten att NetOnNets vd Susanne Ehnbåge, flerfaldigt prisad för sitt ledarskap, gör en helomvändning och byter både jobb och bransch. Till hösten tar Ehnbåge över som vd för Lindex, där Elisabeth Peregi just nu styr, i egenskap av tillförordnad vd.
LÄS ÄVEN: Susanne Ehnbåge till Lindex - NetOnNet söker ny vd
"Djup kunskap inom e-handel"
Nu berättar Lauri Veijalainen, styrelseordförande för Lindex och tillika vd för ägarbolaget Stockmann om beslutet att rekrytera en av Sveriges mest välrenommerade e-handelsprofiler. Han gör ingen hemlighet av att Susanne Ehnbåges kompetens inom digital handel, är en av de viktigaste orsakerna till att Lindex valt att rekrytera henne.
- Hon har en väldigt bred kunskap inom retail och är väldigt kompetent och har en djup kunskap inom e-handel, säger Lauri Veijalainen till Ehandel.se.
Att hon bland annat utsetts till årets ledare, skadar förstås inte heller och Lauri menar att det finns ytterligare en sak som gör henne till rätt person för jobbet.
- Hon är kvinna! Därmed blir hon den första permanenta kvinnliga vd:n som vi haft och eftersom kvinnor är vår huvudmålgrupp, så är det förstås en fördel om vår vd förstår sig på den delen av marknaden. Och sen är hon förstås Lindex-kund själv också och känner till märket bra. Jag tror att hon kan bli en bra representant för Lindex.
LÄS ÄVEN: Susanne Ehnbåge utsedd till årets ledare
Program skulle förbättra lönsamheten
Precis som flera andra kedjor med främsta inriktning på fysisk handel, har Lindex under den senare tiden jobbat med att förbättra sin lönsamhet. Så pass att företaget haft ett lönsamhetsförbättringsprogram som de jobbat hårt med.
- Elisabeth Peregi har gjort ett fantastiskt jobb med det och när Susanne börjar kommer hon att återgå till till rollen som landschef för Lindex Sverige, vilket vi är väldigt glada för, säger Lauri Veijalainen.
"Vi är alla i en liknande situation"
Fokus för Susanne Ehnbåge kommer nu att bli att förbättra lönsamheten, vilket främst ska ske genom att kedjan anpassas till det förändrade kundbeteende som branschen genomgått det senaste decenniet.
- Jag tror att hela modemarknaden förändras helt och hållet nu, i hela Norden. Vi är alla i en liknande situation och marknaden förändras snabbt och då måste man reagera snabbare än förut. Susanne har ju erfarenhet av att genomgå en tung omvandling i det förflutna, så hon kommer att kunna göra vår kundupplevelse mer sömnlös.
Under 2017 etablerade sig den tyska modejätten Zalando i Sverige med ett eget lager i Stockholm. Hur ska ni kunna bemöta den konkurrensen?
- Det kommer vi att klara av eftersom det är vi som har affärerna och folk vill känna på produkterna. Sen behöver vi ha e-handel och det digitala som ett komplement, givetvis.