ANNONS

Linas når miljardomsättning och blickar utomlands

Linas når miljardomsättning och blickar utomlands
Niklas Aronsson, medgrundare av Linas matkasse

Matkassebolaget har fått mersmak efter satsningen i Norge och för nu samtal med flera aktörer runt om i världen.

ANNONS

Livsmedelsförsäljningen på nätet ökade med 32 procent under årets första kvartal, jämfört med samma period 2015. Allra snabbast växer lösplock som såg en försäljningsökning med 43 procent medan de färdiga middagslösningarna ökade med 21 procent under samma period.

Ett matkassebolag som växer betydligt snabbare än genomsnittet är Linas Matkasse. Under 2015 ökade företagets omsättning med 44 procent till 968 miljoner kronor och under årets första kvartal passerade man en miljard i omsättning på årsbasis.

Till skillnad från många andra i branschen växer man med lönsamhet och bolagets svenska verksamhet kan under 2015 redovisa ett rörelseresultat på 39,5 miljoner kronor, samt ett nettoresultat på 24,7 miljoner.

– Att växa med förnuft och lönsamhet har varit vår strategi från start. Att vi också lyckats med det är jag givetvis glad för. Vi återinvesterar vinsten i verksamheten för att fortsätta utveckla bolaget på både befintliga och nya marknader, säger Niklas Aronsson, medgrundare och VD, Linas Matkasse.

Teamet viktigare än volymen

Sverige är inte oväntat bolagets största marknad och omsättningen i Sverige ökade med 20 procent till 645 miljoner kronor under året. Under 2013 tog man klivet in i Norge och bolaget har visat en stadig stark tillväxt på den norska marknaden sedan start.

Under 2015 gick Linas Matkasse även in på den holländska marknaden som just nu är under uppbyggnad och i juli samma år gick det norska riskkapitalbolaget Herkules Capital in som minoritetsägare i bolaget.

Nu har företaget planer på fortsatt utlandsexpansion och i en intervju med Di Digital säger Aronsson att man inte är främmande för att nya uppköp.

– Vi har bra koll på matkassar runt om i världen och för samtal med flera aktörer. Framgångarna i Norge har gett oss mersmak. Det behöver inte vara de stora volymerna. Det viktiga är att vi hittar rätt team, Niklas Aronsson.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap