LivsmedelsförsÀljningen pÄ nÀtet ökade med 32 procent under Ärets första kvartal, jÀmfört med samma period 2015. Allra snabbast vÀxer lösplock som sÄg en försÀljningsökning med 43 procent medan de fÀrdiga middagslösningarna ökade med 21 procent under samma period.
Ett matkassebolag som vÀxer betydligt snabbare Àn genomsnittet Àr Linas Matkasse. Under 2015 ökade företagets omsÀttning med 44 procent till 968 miljoner kronor och under Ärets första kvartal passerade man en miljard i omsÀttning pÄ Ärsbasis.
Till skillnad frÄn mÄnga andra i branschen vÀxer man med lönsamhet och bolagets svenska verksamhet kan under 2015 redovisa ett rörelseresultat pÄ 39,5 miljoner kronor, samt ett nettoresultat pÄ 24,7 miljoner.
â Att vĂ€xa med förnuft och lönsamhet har varit vĂ„r strategi frĂ„n start. Att vi ocksĂ„ lyckats med det Ă€r jag givetvis glad för. Vi Ă„terinvesterar vinsten i verksamheten för att fortsĂ€tta utveckla bolaget pĂ„ bĂ„de befintliga och nya marknader, sĂ€ger Niklas Aronsson, medgrundare och VD, Linas Matkasse.
Teamet viktigare Àn volymen
Sverige Àr inte ovÀntat bolagets största marknad och omsÀttningen i Sverige ökade med 20 procent till 645 miljoner kronor under Äret. Under 2013 tog man klivet in i Norge och bolaget har visat en stadig stark tillvÀxt pÄ den norska marknaden sedan start.
Under 2015 gick Linas Matkasse Àven in pÄ den hollÀndska marknaden som just nu Àr under uppbyggnad och i juli samma Är gick det norska riskkapitalbolaget Herkules Capital in som minoritetsÀgare i bolaget.
Nu har företaget planer pÄ fortsatt utlandsexpansion och i en intervju med Di Digital sÀger Aronsson att man inte Àr frÀmmande för att nya uppköp.
â Vi har bra koll pĂ„ matkassar runt om i vĂ€rlden och för samtal med flera aktörer. FramgĂ„ngarna i Norge har gett oss mersmak. Det behöver inte vara de stora volymerna. Det viktiga Ă€r att vi hittar rĂ€tt team, Niklas Aronsson.