ANNONS

Leveransflopp hos Mio: "Vi är medvetna om problemet"

Leveransflopp hos Mio: "Vi är medvetna om problemet"
Björn Lindblad, VD på Mio

Kund föreslogs betala 895 kronor för hemleverans av en vara som kostade 399 kronor.

ANNONS

Hemleverans för 895 kronor eller upphämtning i butik för 0 kronor. Så såg leveransalternativen ut när entreprenören och e-handelsprofilen Anton Johansson nyligen skulle beställa hem en vara från möbelföretaget Mio:s e-handel. Eftersom kunden, alltså Anton Johansson i det här fallet, endast hade valt ut en mindre och relativt billig vara, blev leveransalternativen ganska komiska.

Det tar förstås emot att betala mer än dubbelt så mycket för leveransen som för den beställda varan, och att hämta upp i butik kanske inte alltid är förstahandsvalet om man nu har valt att e-handla.

- Ett köp med (relativt) litet paket för 399. Varför inte vanligt postombud med som alternativ, Mio.se? Eller prisvärd hemleverans? undrar Anton Johansson i ett inlägg på Twitter.

"Konkurrenskraftigt för soffor och sängar"

När vi kontaktar Mio får vi besked om att deras leveransupplägg ser ut som det gör eftersom e-handelsbeställningarna och butiksköpen går via samma flöde när de ska levereras på hem till kunden. Till det använder Mio sina egna bilar och har två personer som bär in varorna.

- Vi vet att det är detta som skapar de nöjdaste kunderna i slutändan. Trottoarleverans och enmansleverans skulle vara optimalare avseende vissa produkter, men definitivt inte när det gäller större möbler som soffor och sängar. Att då för 599-899 kronor kunna erbjuda inbärning av två personer, montering av soffan och medtagande av emballage, är priset konkurrenskraftigt, skriver Björn Lindblad, VD för Mio, i ett mail till Ehandel.se.

- Men vi är medvetna om situationen och ser över våra leveransalternativ, tillägger han.

"Följer ständigt kundernas efterfrågan"

Enligt Björn Lindblad finns delar av Mios e-handelssortiment dock redan tillgängligt för upphämtning hos ombud. Det beror på att de då har skickats från Mios centrala webblager, som Mio “ständigt ökar andelen produkter i”.

- Vi följer ständigt kundernas efterfrågan och önskemål och försöker utvärdera våra produkter och tjänster på bästa sätt. Vår utveckling på e-handeln under sommaren har varit jättestark och bidragit till att vi levererat vår bästa julimånad någonsin, hälsar Björn Lindblad.

LÄS ÄVEN: Mios e-handel ökade med 100% igen - når 200 miljoner

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se