De senaste månaderna har Mat.se i flera steg rullat ut möjligheten för sina kunder att få sina beställda matkassar levererade till bakluckan på sin Volvobil. Projektet med bakluckeleveranser, som Volvo har tillsammans med PostNord, har också kommit att omfatta leveranser från Lekmer. Den något blygsamma gruppen e-handlare ska nu utökas med flera andra företag.
Carl Warberg, affärsutvecklare för vad Volvo kallar “den uppkopplade bilen”, uppskattar att antalet anslutna e-handlare kommer att ha vuxit till upp emot fem stycken vid årets slut.
- Vi har några fler på gång som vi kommer att presentera under våren. Vi kommer även att växa i Stockholm och Malmö, berättar han.
Carl Warberg vill inte avslöja exakt vilka företag det handlar om, men fortsätter:
- Vi ser att erbjudandet måste bli bredare än bara mat och leksaker. Om vi kan täcka de stora segmenten, med en aktör i varje, så blir erbjudandet mycket starkare. Så vi vill ju ha till exempel klädhandlare och sporthandlare. Kanske även byggvaror och möbler. Då har vi kommit ett bra steg på vägen.
Han och Cecilia Östensson på PostNord ser båda Volvo-leveranserna som ett utmärkt komplement till hemleveranser och upphämtning hos ombud.
- Alla vi pratar med som har testat tjänsten tycker att det är otroligt bekvämt. Det blir på kundens villkor. Jag tror inte att en lösning är det som löser alla problem. Ibland är ombudsleverans och hemleverans jättebra, men det här är ett bra komplement, säger Carl Warberg.
"Ser väldigt stor potential"
Den relativt nya leveransmetoden har fått en hel del uppmärksamhet, och Carl Warberg och Cecilia Östensson tycker sig se att slutkunderna i allt större utsträckning känner sig bekväma med att allt kring leveransen fungerar på ett tryggt sätt. Carl Warberg berättar att när Volvo inledningsvis testade att leverera till bagageutrymmen tillsammans med Linas Matkasse och Bring, hände det att folk stod och bevittnade leveransen genom kontorets fönster, och att fler vågade testa när de såg att allt gick rätt till. Och även bland e-handlarna har intresset för tjänsten vuxit sig allt starkare.
- Det är väldigt stort intresse bland e-handlarna överlag. Det är många som kommer till oss och säger att det här vill vi också använda oss utav. Så vi ser att det är en väldigt stor potential. Och vi ser också att vi har den här kundstyrda logistiken. Kunden vill själv välja när var och hur leveransen ska ske och då är detta ett fantastiskt bra komplement, säger Cecilia Östensson, specialist inom servicelogistik på PostNord.
Varför har ni då så få samarbeten?
- Detta är ett pilotprojekt som vi startade under Black Friday 2015. Och det är klart att under piloten har både Volvo, PostNord och e-handlaren fått växa in i det här och se vad som krävs och hur vi ska arbeta. Och nu har vi satt det och då ska vi applicera fler e-handlare. Nu har vi ett gäng som vi diskuterar det här med. Vår ambition är förstås att få så många som möjligt att använda tjänsten.
För att kunna få sina varor levererade till bageutrymmet på bilen måste personen ha en Volvo av nyare modell, och dessutom ha valt till tilläggstjänsten “Volvo on call”, vilket 85 procent av de som köpte en ny Volvo förra året ska ha gjort. E-handlaren måste vara ansluten till PostNord och för närvarande sker leveranserna bara i storstadsområdena.
Utmaningar med lansering utomlands
Volvos och PostNords fokus ligger nu på att locka fler e-handelskunder till projektet samt att utöka leveranserna till fler svenska städer, eftersom de menar att det blir bättre både ekonomiskt och miljömässigt om chaufförerna kör ut fler paket åt gången.
Dessutom planerar Volvo att ta sin leveransmetod utomlands, men tampas på flera marknader med problemet att antalet Volvobilar inte alltid är så många på andra håll som i Sverige. Det gör leveransmodellen svårare att sälja in till fraktbolagen, menar Carl Warberg, som uppskattar att det till exempel i Tyskland handlar om någon enstaka procent av bilägarna som har en Volvo med “on call”-tjänsten inprogrammerad.
- Det är väldigt få bilar det handlar om och de är spridda över hela Tyskland, men jag tror samtidigt att våra konkurrenter i Sverige har lite samma problem, avslutar han.