I onsdags introducerade PostNord i Danmark en ny tjänst med namnet “Flex Change”. Den innebär lite enkelt förklarat att en mottagare via en länk i sitt aviserings-sms vid varje enskild leverans kan välja att PostNord placerar paketet till exempel bakom altanen eller på carporten om ingen kommer att vara hemma när leveransen sker.
Tjänsten blev omedelbart en succé och efter tre dagar hade 5 000 personer visat intresse för de alternativa hemleveranserna. Bara under den första dagen ska PostNord ha undvikit 2 000 bomkörningar i Danmark genom att paket kunde levereras trots att mottagaren inte var hemma.
- Det har visat sig vara väldigt efterfrågat, bekräftar Johan Hellman, Head of E-commerce på PostNord.
När införs det här i Sverige?
- Vi tittar på det här i Sverige också, men i Sverige är det så att den absoluta merparten av det som levereras går till ombud. I Danmark går huvuddelen hem.
Johan Hellman berättar att den svenska motsvarigheten åtminstone till en början kommer att innebära att den som väntar på ett paket i PostNords app kommer att kunna välja vilket utlämningsställe hon eller han föredrar, något som en del e-handlare redan erbjuder sina kunder. Tjänsten beräknas vara på plats till årsskiftet.
Men de leveranser i Sverige som trots allt är hemleveranser - varför kan inte de kunderna få välja?
- Det är absolut något vi tittar på. Men om man prioriterar och rangordnar så ser behoven lite olika ut i Danmark och Sverige. Därför börjar vi i Sverige med att man får välja sitt favoritombud, säger Johan Hellman.