När säsongen för solglasögon nu närmar sig har LensWay bestämt sig för att satsa på en marknadsföringskampanj på Instagram. Genom att samarbeta med så kallade influencers, i det här fallet kvinnor som får mycket uppmärksamhet på sociala medier, ska LensWay nå ut med sitt varumärke och få upp försäljningssiffrorna. De personer som är aktuella för samarbete är Victoria Törnegren, Frida Fahrman, Joanna Johansson, Felicia Aveklew och Nicole Falciani.
- Genom att komplettera klassisk marknadsföring med rekommendationer från inflytelserika profiler hoppas vi på ökad varumärkeskännedom och försäljning bland en attraktiv målgrupp, säger Sofie Struwe, LensWays marknadschef.
Influencers tar allt mer plats
Sedan tidigare har LensWay lagt en hel del resurser på att få uppmärksamhet på Facebook, något som nu ska ha resulterat i 400 000 följare. Företaget har också satsat på YouTube-filmer med kända bloggare i huvudrollerna.
Att samarbeta med så kallade influencers eller ambassadörer är en marknadsföringsmetod som verkar förekomma allt oftare. Till exempel har Northern Spirit samarbeten med personer som är kända inom crossfit. Samma strategi har också använts av MadLady som letade upp ett antal lämpliga ambassadörer att arbeta med inför sin lansering i Europa.