I går lyfte Expressen ett fall där en kund beställt en barnstol ifrån Lekmer men fått en cykel istället och en bunte fakturor. Att kunder får fel varor och att det blir strul med fakturorna verkar vara ett återkommande problem för Lekmer just nu.
Vi skrev i februari om hur Lekmer skulle flytta sitt lager ifrån Falkenberg till Arlandastad. Där skulle 65 robotar hjälpa till med plockandet av order och mycket skulle ske automatiskt.
Själva flytten av lagret sägs ha gått bra men intrimningen av det nya lagret ska ha skapat en del problem.
- Vi är väldigt ledsna för att alltför många kunder blivit drabbade av intrimningsproblem i samband med driftsättningen av vårt nya lager. Själva flytten som skedde i slutet av mars gick bra, men det har tagit längre tid än beräknat att få produktionen till den nivå vi önskar, säger Fredrik Palm, VD på Lekmer.
Nu ska man jobba stenhårt med att få rätt på de problem som uppstått och i slutet av sommaren skall förhoppningsvis robotsystemet tagit över driften helt. Just nu sker dock en hel del manuellt arbete meddelar Fredrik.
- Den stora orsaken till att situationen uppstått är att vi under en övergångsperiod hanterar kundordrarna manuellt medan vi successivt lagrar in varorna i det robotsystem som efter sommaren ska vara helt driftsatt. Då ska våra kunder återigen kunna lita på snabba leveranser med den goda kvalitet och service de är vana vid hos Lekmer, säger Fredrik Palm.
Som alltid när en stor e-handlare har dessa problem så ger det ett dåligt sken över e-handeln, när kunder blir sura på köpupplevelsen på nätet. Vi får hoppas att Lekmer reder ut sina problem inom kort och att Fredrik kan återkomma med ett väloljat robotlager.
- Till er kunder som drabbats vill jag verkligen be om ursäkt och hoppas ni ger oss en chans att reparera förtroendet, säger Fredrik Palm avslutningsvis.