I förra veckan gav vi en bild av julhandeln fram till den 12 december. Då såg vi i princip ingen orderökning alls jämfört med förra året. Black Friday misstänktes vara boven i dramat då många kunder förmodligen handlat stora delar av sina julklappar redan i slutet av november.
När analysavdelningen tittar närmare på 12 december fram till den 20 december händer dock något dramatiskt.
E-julen avslutar starkt
Från att ha legat under förra årets orderingång tar svensk e-handel fart igen vid den 14 december och börjar så smått klättra över fjolårets siffror, fram till igår då den var en bra bit över 2015.
Detta betyder att antalet order 1 december till 20 december nu ligger 10 procent över samma period i fjol.
Toppen 18 december
Vi kan även se, i grafen ovan, att den 18 december blev årets decembertopp när det kommer till antalet order under en dag. Detta betyder att kunderna hade is i magen vilket vi förutspådde var ett alternativ i E-rapporten.
- Eftersom julafton ligger långt in på efterföljande vecka, på lördagen, kommer det att bli en stor orderingång även söndagen den 18 december. Om kunderna vågar vänta så finns det förstås en chans att söndagen innan julafton, den 18 december, blir årets decembertopp, skrev vi i E-rapporten 2016.
Att många verkar ha väntat till slutet av december med att e-handla genomsyrar hela månadens utveckling. Black Friday är säkert skyldig till en del av denna förflyttning men också det faktum att julafton ligger så passande på en lördag. E-handlarna kan skicka order mycket nära inpå den stora dagen.
Intäkerna ökar också
Vi har i flera artiklar skrivit om hur många e-handlare lovar leverans så nära inpå julafton som den 22 december. Vilket förmodligen gjort att förtroendet för att kunna beställa julklappar i helgen som precis passerat varit ganska högt.
När det kommer till intäkerna ser vi en liknande utveckling trots att intäkterna har varit lite över förra året hela nästan hela december. Efter den 12 december sticker dock intäkerna också iväg och distanserar sig från 2015 års omsättning.
Totalt hamnar intäkerna 18 procent över fjolårets decemberhandel. Detta när vi jämför den 1-20 december 2015 med samma period i år. Graferna ovan är dock justerade så att veckodagarna matchar varandra.
- Det har varit en spännande decemberhandel i år. Från en riktigt dålig start till att nu leverera ganska bra tillväxtsiffror. Årets julafton ligger perfekt för en stark slutspurt inom e-handeln vilket också gör att toppen i år hamnade så nära inpå, säger Joakim Andersen, indexansvarig på Ehandel.se.
Undersökningen baseras på riktigt transaktionsdata ifrån Ehandel.se Analytics där ungefär 300 e-handlare är med.