Fraktbolagen börjar allt mer att fokusera på slutkunderna, något som bland annat diskuterades i senaste Ehandelspodden.
I samband med detta frågar fraktbolagen ofta konsumenterna hur de hade velat ha sina e-handelspaket. Bring genomförde en undersökning i slutet av förra året och svaret var kort och gott att man vill kunna välja. Majoriteten gillar fortfarande de klassiska utlämningsställena men många vill även ha hemleverans.
E-handlare vill ha hemleverans
E-handlarna som strävar efter att öka servicen vill gärna se utökade möjligheter med hemleverans eller direktleverans till exempelvis jobb. I en intervju med Breakit berättar Adlibris grundare och numera Apoteas VD, Pär Svärdson, att han gärna ser att hemleverans bli standard.
- Fraktbolaget betalar ju ombudet för att lagra grejerna åt dig. Om du får det direkt hem kostar det ju inget och i en hög volym är det billigare att leverera varorna direkt till dörren. Jag är säkert på att om ett antal år kommer säkert leverans via ombud vara en parentes och man kommer undra hur man tänkte innan, säger Pär till Breakit.
När man frågar kunderna är dock svaret valfrihet. Har man ett nära ombud med bra öppetider är man kanske nöjd med det. Jobbar man konstiga tider kanske man vill få paketet till en av de nya paketautomaterna.
Valfrihet och mer valfrihet
Enligt en ny rapport av PostNord är det återigen valfriheten som står överst på listan. Tre av fyra konsumenter tycker det är viktigt att få välja hur deras e-handlade varor ska levereras. Medan endast fyra av tio faktiskt får ett val. Detta enligt PostNords utfrågning av 3000 nätkonsumenter.
PostNord talar gott om sitt beslut att ersätta postkontor med postombud. Något de säger kraftigt har ökat tillgängligheten. Samtidigt hörs röster om att så inte alltid är fallet. I en krönika hos Dagens Handel skriver retailkonsulten Mats Wallin att när näthandeln växer så ökar avstånden till Postens ombud.
- Jag talade häromdagen med några damer i 75-årsåldern i grannfastigheten. De hade fått nytt postkontor till Hemköp i nya Djurgårdsstaden = 3 km från deras adress. Ännu värre!. De hade 33 min restid med tunnelbana/buss plus promenad på över 900 meter, och sen samma väg tillbaka. De hade jätteproblem, förståeligt!, skriver Mats Wallin.
Brevlådan är kung
Enligt PostNords undersökning är det framförallt när brevbäraren levererar paketet till hushållens postlådor som flest konsumenter är nöjda med leveransen. PostNord håller även med Brings Johan Holgersson om att vi nu står inför en mängd av nya kreativa lösningar på problemen, eller möjligheterna, med den sista kilometern.
- Samtidigt ser vi nu en annan global trend med allt fler kreativa lösningar för hemleveranser. Även om nio av tio konsumenter i Sverige är nöjda med sin senaste e-handelsleverans tror jag vi bara sett början på betydligt fler olika leveransformer kring e-handel, säger Anders Holm, PostNord Sveriges VD.
I Sverige experimenteras det med paketautomater, något som är standard i vissa länder, leveranser till bakluckan hade vi även tidiga försök med och så har vi förstås de lite mer vilda alternativen med flygande drönare.
PostNord försöker bli snabbare
Det är givetvis svårare för gamla Posten, numera PostNord, att vara snabbrörlig men detta sägs vara på väg att ändras enligt PostNords CIO Kenneth Verlage.
- Vi har lanserat ett koncept som vi kallar Logistics Labs med syfte att bryta våra långa utvecklingscykler och bli bättre på att lansera istället för att planera, säger Kenneth Verlage, i sin replik till Patrik Weiland.
Samtidigt ska PostNord nu lägga mer krut på sitt ombudsnät för att kunna möta nätkonsumenternas ökade krav.
- Både e-handelsföretag och vi logistikaktörer behöver bli bättre på att förstå och möta den ökade konsumentmakten när det gäller e-handelsleveransen. Vi har därför ökat tempot i utvecklingen av bland annat vårt ombudsnät och fler och mer flexibla tjänster för hemleveranser, säger Anders Holm.
Köper mer om de får välja
Om konsumenterna hade fått välja helt fritt, utan tanke på kostnad, hur deras senaste e-handelsköp skulle levereras hade 34 procent valt leverans till ett utlämningsställe, 34 procent till sin postlåda och 14 procent hemleverans på kvällstid.
Åtta procent hade valt att få varan lämnad utanför sin dörr, fem procent till en paketautomat, fyra procent hemleverans dagtid och två procent till webbutikens fysiska butik.
Vad händer om kunderna får fler alternativ? Majoriteten säger att de skulle handla mer på nätet, enligt PostNords undersökning, och det som ökar köplusten mest är att man själv får välja var paketet hamnar någonstans.