ANNONS

Kunderna gillar IKEA:s koncept Beställ & Hämta

Kunderna gillar IKEA:s koncept Beställ & Hämta

Ikea vill göra det möjligt för sina kunder att hämta varor de beställt på nätet i varuhuset. Just nu pågår ett test i två städer.

ANNONS

Nyligen berättade vi om hur Ikea öppnar två upphämtningsbutiker, eller som man kallar det pick-up-points, i Kanada. I butikerna som är mindre än en tiondel av ett normalt Ikea-varuhus kan kunder hämta ut sina nätköp, köpa tilläggstjänster och e-handla på plats.

Ett koncept som just nu provas på lite olika håll runt om i världen, i Sverige satsar man däremot på ett lite mer traditionellt Click and Collect-tänk. Sedan början av april är Ikea i Västerås tillsammans med Malmö ett av två testvaruhus där varor som beställts via möbeljättens hemsida kan hämtas ut.

– Vi ser att våra kunders köpbeteende har förändrats, många föredrar att besöka våra varuhus, andra väljer att möta oss via digitala kanaler. Med Beställ & Hämta kan vi möta våra kunder utifrån deras behov, säger Mattias Johansson, varuhuschef IKEA Västerås.

Anpassas efter hand

Att valet på just Malmö och Västerås beror på att man vill testa konceptet i städer med varierande storlek och i olika delar av landet. Än så länge är det positiva tongångar.

– Många av de jag pratat med är väldigt positiva och jag har själv provat tjänsten för ett par veckor sedan. Vi gör så klart en hel del uppföljningar och det är för tidigt att summera redan nu, men just valmöjligheten är uppskattad. Nu behöver inte kunder passa leveranstider utan kan själva bestämma när de kan hämta de färdigplockade varorna, Mattias Johansson.

Testet kommer att pågå fram till och med augusti och om det slår väl ut kan det bli tal om fler städer. Men det är inte bara kunden som ska vara nöjd, det måste samtidigt fungera smidigt för varuhusen.

– I en initial fas har det inneburit en del förändringar internt, men det handlar inte om några stora saker. Vi försöker också fånga upp kundernas synpunkter under resan, det är viktigt att de får vara med och tycka och utveckla servicetjänsten, eftersom den är till för dem. Redan nu har vi gjort några små förbättringar efter idéer från de som använt tjänsten, säger Mattias Johansson.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap