ANNONS

Krisen är ett faktum: PostNord gör megaförlust på 1 miljard

Krisen är ett faktum: PostNord gör megaförlust på 1 miljard
Medarbetarna lär få jobba snabbare i framtiden
Foto: PostNord

Går minus en miljard bara under senaste kvartalet.

ANNONS

Senast igår kunde vi rapportera om att PostNord befinner sig i kris och att svenska regeringen nu rycker in för att rädda skutan.

Nu på morgonen kommer bekräftelsen - företagets bokslutskommuniké för 2016 talar sitt tydliga språk: Bara under det fjärde kvartalet gjorde PostNord en förlust på över 1 miljard kronor. Det kan jämföras med förlusten på 304 miljoner under motsvarande kvartal under 2015.

Problemet: Digitaliseringen

Totalt gick företaget minus 1,58 miljarder under hela 2016. Och enligt företaget själva är det alltjämt digitaliseringen som är problemet.

- Den snabba digitaliseringen har medfört en dramatiskt negativ volym- och resultatutveckling för den danska verksamheten. Beslut har fattats att införa en ny och för framtiden finansiellt hållbar produktionsmodell, skriver Håkan Ericsson, Postnords VD, i en kommentar i bokslutsrapporten.

Som vi berättade igår så är problemen främst på den danska sidan, där myndigheternas krav på att alla invånare ska ha en obligatorisk e-post lett till kraftigt minskade brevmängder. Nu konstateras i rapporten att andelen brev minskat med hela 90 procent sedan år 2000.

Enligt Håkan Ericsson kommer företaget nu att påbörja en omställning som i sig kommer att kosta mycket pengar.

"PostNord Lyssnar" ska lyssna på kunderna 

Under 2016 har PostNord även jobbat för att bättra sig när det gäller att ta emot klagomål från kunder och leverantörer. Detta görs bland annat genom vad man kallar “PostNord Lyssnar” i den svenska organisationen.

- Resultatet har blivit en fördjupad förståelse för vår kunds kund, mottagaren, upplever sina kontakter med PostNord och har även resulterat i kvalitetshöjande åtgärder, skriver företaget i bokslutet.

Under 2017 ska PostNord Lyssnar även införas på företagets övriga huvudmarknader.

Fått skarp kritik av PTS

Projektet har dock inte hindrat Post- och telestyrelsen, PTS, från att rikta skarp kritik mot företaget för just deras bristande hantering av kritik från kunder och leverantörer.

Nettoomsättning för helåret 2016 uppgick till 38,4 miljarder och periodens resultat landade på totalt -1,58 miljarder.

LÄS ÄVEN: Efter förlusten: Tusentals anställda får gå från PostNord

Michell Grönlund