ANNONS

Kraftig ökning för Black Week - Cyber Monday en besvikelse

Kraftig ökning för Black Week - Cyber Monday en besvikelse
Slår shoppingdagarna ut varandra?

Siffrorna för hela veckan plus måndagen.

ANNONS

Black Friday och Black Week, samt Cyber Monday är över för den här gången, och vi kan nu konstatera att landets e-handlare har haft att göra även det här året. Vi har redan rapporterar att veckan fick en stark start. Faktiskt så pass stark att självaste Black Friday blev lite lidande, även om dagen fortfarande bjöd på stark tillväxt. 

LÄS ÄVEN: Slutresultatet: Black Week stjäl kunder från Black Friday

Nu, när vi även kan räkna in söndagen, står det klart att Black Week som helhet ökade något mer än vad vi hade räknat med. 

- Prognosen visade drygt 30 procent och verkligheten landade på 34 procent. Som vi tidigare nämnt utmärkte sig torsdagen med en ökning på hela 81 procent, säger Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se. 

Samtidigt ska onsdagen och söndagen ha visat upp individuella intäktsökningar på 43 respektive 48 procent. Huvuddagen Black Friday stannade dock på en intäktsökning på 15 procent, vilket alltså får anses svagt i sammanhanget. 

När Black Week var slut blev det dags för Cyber Monday att ta över. Förra året verkade dagen på förhand vara något bortglömd, men överraskade med att slå till med starka siffror. 

LÄS ÄVEN: Rekordhöga order och intäkter under Cyber Monday

I år verkar dock den växande Black Week ha ätit upp delar av eftersläntaren Cyber Mondays framgångar från 2017. Vi hade räknat med en ökning på 25 procent, men nu står det klart att e-handelns intäktsökning under gårdagen slutade på 18 procent.

Statistiken kommer från Ehandel.se Analytics där cirka 400 medlemmar delar med sig av sin data. Som e-handlare kan du gratis bli medlem och jämföra dina siffror med hela Sveriges e-handel.
Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se