Johan i Hallen ska vara en av Sveriges ledande grossister inom kött & chark till hotell och restauranger över hela landet. Företaget som startades 1916 i Göteborg omsätter i dag över en halv miljard kronor.
2011 öppnade företaget en nätbutik riktad mot privatmarkanden. Man hoppas med webbutiken även nå hemmakockar och matintresserade privatpersoner. I dag levereras köttet i Göteborg och Stockholm med kylbilar men Johan i Hallen ser även över möjligheterna att bli rikstäckande.
Företaget driver sin nätbutik via e-handelsplattformen Jetshop men kände att de ville göra den mobila köpupplevelsen "mer som i en saluhall".
- Vi vill ha något som är enklare att hitta runt i och lättare att handla i, något med färre klick och steg än en vanlig mobil shop, säger Per Erik Engström, VD på Johan i Hallen.
Det man gjorde var att man lade till Malmöbaserade ShopLogiQ och deras produkt TouchFront på sin befintliga plattform. Vi har tidigare skrivit om ShopLogiQ som vill göra e-handlarnas hemsidor mer fingervänliga utan att ändra hela designen.
I stället läggs ett fingervänligt gränssnitt ovanpå webshoppen när man besöker via en mobil eller surfplatta. Lösningen som Johan i Hallen använder heter "Drag-2-Buy" och man drar helt enkelt köttet in i kundkorgen.
Enligt företaget tog det bara en vecka efter lanseringen tills det att mobiltrafiken var större än trafiken från vanliga datorer. I den första fingervänliga versionen har man endast lagt till ett par av de funktioner som ShopLogiQ erbjuder.
- Vi kommer att hålla noga koll på konsumentreaktioner och statistiken de närmaste tre månaderna. Sedan matchar vi det med statistik från våra andra kunder både här i Norden och i UK. Med den datan gör vi en utvärdering tillsammans med Johan i Hallen och tittar på vilka av TouchFront:s ytterligare funktioner som är aktuella att aktiveras, säger Martin Appel, UI-ansvarig på ShopLogiQ.