I mars skrev vi om Marked.no, en ny nätmathandel som ägs av bland andra den norska e-handelsjätten Komplett. Den då helt nylanserade matbutiken skulle bli det självklara valet för norrmän som vill handla livsmedel på nätet. Varorna skulle levereras hem till kunderna men också finnas tillgängliga för upphämtning vid så kallade drive thru-stationer. Ett halvår in i projektet kan företaget rapportera försäljning i hundra miljoners-klassen.
- Vi har haft öppet sedan mitten av februari och etablerat oss som som en solid aktör på marknaden. Vi förväntar oss en omsättning på mellan 200 och 300 miljoner kronor i år, säger Ida Fjell, marknadsdirektör på Marked.no.
"Många är fortsatt skeptiska"
Vid lanseringen körde Marked endast ut varor till kunder i Oslo-området, men nu ska företaget ha expanderat till fler norska städer.
Har ni stött på några utmaningar?
- Det tar tid att ändra folks handelsvanor och många är fortsatt skeptiska, men vi ser att kunder som börjar att handla hos oss handlar mer och har en högre snitthandelskurva jämfört med den inom traditionell dagligvaruhandel.
Om Marked.no till en början var lite för sig själva i sitt segment i Norge har företaget under de senaste veckorna fått konkurrens om mathandeln på nätet. Livsmedelsjätten Norgesgruppen har nämligen gått ut på nätet med butikskedjorna Spar och Meny. Det är dock inget som bekymrar Ida Fjell.
- Vi önskar fler e-handelsaktörer välkomna, säger hon.