Den norska e-handelsjätten Komplett meddelade nyligen att de stänger ner hela sin marknadsplatssatsning. Anledningen sades bland annat vara att företaget inte kunde säkra kvalitén gentemot kunderna.
LÄS ÄVEN: Komplett om nedläggningen: "Har inte klarat att lösa allt"
Nu, bara några dagar senare, så meddelar Komplett att de även backar ut ur Finland, något som Ehandel.fi var först med att berätta om. Företaget verkar rensa ut vissa delar av verksamheten, då Finland också sägs ha lidit av en för dålig kundupplevelse.
"Fysiska avståndet med lager i Norge"
- Vi lanserade Komplett.fi i oktober 2017 och har fått en god kunskap om den finska marknaden. Vi medger att det kommer att krävas betydande resurser för att få upp kundupplevelsen till den nivå vi vill att varumärket Komplett ska stå för. Det fysiska avståndet med lager i Norge gör det också svårt att ge kunderna den snabba leverans som förväntas 2018, säger Karin Berg, vd för Komplett.
LÄS ÄVEN: Komplett öppnar e-handel i Finland
Samtidigt så säger Komplett att de istället vill fokusera på Kompletts huvudmarknad, Norge. Enligt Komplett är Finland en marknad med tuff konkurrens, där en stor del av näthandeln sker utanför landets gränser.
- Vi kommer att ta hand om de finska kunder som har shoppat hos oss under det senaste året på ett bra sätt. Alla rättigheter kommer att gälla enligt överenskommelse och orderhistoriken kommer att finnas tillgänglig. Ytterligare uppföljning kommer att skötas av Kompletts kundtjänst i Sverige, säger Karin Berg.