Att skapa en nordisk motsvarighet till Amazon. Så såg ambitionen ut när Komplett för något år sedan lanserade sin marknadsplats och i samband med det bjöd in externa handlare sälja på företagets sida.
LÄS ÄVEN: Marketplace och mat nästa steg för nätjätten
Ledde till längre leveranstider
Men satsningen blev inte långvarig, åtminstone inte i sin nuvarande form. Nu meddelar nämligen Komplett att marknadsplatsen omorganiseras, och att alla samarbeten med externa säljare avslutas. Anledningen uppges vara att Komplett vill säkerställa en "bra och enkel" köpupplevelse för kunderna.
- Ambitionen när vi lanserade Komplett Marknadsplats var att erbjuda kunderna ett större urval av produkter på vår plattform med Komplett-kvalitet från A till Ö. Den feedback vi har fått från kunderna visar att köpupplevelsen inte har varit bra nog, säger Lars Olav Olaussen, koncernchef Komplett Group, i ett pressmeddelande.
"Fungerade inte så bra som vi hade önskat"
Enligt Lars Olav Olaussen har problemen bland annat handlat om att de externa företagens leveranser ut till kunden ibland har varit långsammare än de som Komplett själv har skickat ut.
- Att vara innovativ handlar om att prova och misslyckas. Marknadsplatsen fungerade inte så bra som vi hade önskat och då tar vi ett steg tillbaka för att staka ut en ny kurs, fortsätter Lars Olav Olaussen, och tillägger att Komplett nu ska jobba vidare med att utveckla marknadsplatsen i en ny form.
Totalt 12 medarbetare berörs av nedläggningen av Kompletts marknadsplats. Totalt kommer över hundra företag att förlora Komplett som säljkanal.Â
MISSA INTE UPPFÖLJNINGEN: Komplett om nedläggningen: "Har inte klarat att lösa allt"