ANNONS

Komplett fällda efter att Facebook visat gammal annons

Komplett fällda efter att Facebook visat gammal annons
Kompletts kampanj var inte var den såg ut att vara
Komplett/RO

Rabatten blev mindre än utlovat när Facebook-annonsering inte gick igenom.

ANNONS

En högtalare till 44 procents rabatt endast under helgen? Ja, varför inte, tänkte en konsument som i mars fick syn på annonsen från Komplett i sitt Facebook-flöde. Men glädjen blev kortvarig. När personen ifråga klickade på den medföljande länken och hamnade i Kompletts e-handel, visade sig rabatten nämligen i själva verket vara på inte riktigt lika roliga 12 procent.

Kunden upptäckte i samma veva att inte heller ett kampanjpris på hörlurar verkade stämma, och valde därför att anmäla det hela till Reklamombudsmannen.

Annons-förvirring hos kundtjänsten

Enligt Komplett beror det inträffade på ett missförstånd. E-handlaren kör en kampanj med namnet “Lördag+Söndag” ungefär två gånger i månaden, men byter innehåll från gång till gång. Just den här gången hade Facebook av okänd anledning inte godkänt företagets annons och därför visades en gammal annons upp, skriver Komplett i sitt yttrande.

- Det är ett mänskligt fel och annonsören har reformerat sina rutiner så att detta inte ska kunna ske igen, skriver Komplett som sedan dess ska ha varit i kontakt med Facebook.

Kunden som råkade ut för den missvisande annonsen ska ha vänt sig till Kompletts kundtjänst för att fråga om otydligheten. Då ska ett nytt missförstånd ha uppstått eftersom kundtjänsten inte förstod vilken annons kunden refererade till. Annars kunde problemet ha rättats till direkt, menar Komplett.

"Misstag ändrar inte bedömningen"

Reklamombudsmannen har nu gått på anmälarens linje och fällt Komplett för vilseledande marknadsföring.

- Reklamombudsmannen finner att reklamen i bildspelet på Facebook ger intryck av att de två produkterna, en högtalare och ett par trådlösa hörlurar, är rabatterade med 44 procent respektive 15 procent. Enligt annonsören var så inte fallet, och att ett misstag skett där en gammal reklamkampanj visats i bildspelet på Facebook ändrar inte bedömningen, skriver stiftelsen i ett uttalande.

I ett mail till Ehandel.se skriver Komplett följande:

- Det är mycket ovanligt att vi gör sådana misstag, och vi har goda rutiner för att hantera detta. Vi tror att det är osannolikt att samma sak skulle hända igen.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap