ANNONS

Kommer PostNord att överleva Kinaposten?

Kommer PostNord att överleva Kinaposten?
Thomas Backteman

Kommunikationsdirektören: "Utrymmet på Arlanda är på väg att ta slut".

ANNONS

Det är ingen nyhet vid det här laget att PostNord har en del problem med den ökande mängden brev, med varor i, som strömmar in från bland annat Kina. Svenskarna har tagit till sig shoppingplattformar som Wish och Aliexpress och e-handlar från utlandet som aldrig förr.

Nyligen kunde vi bland annat berätta om hur svenska kunder fått produkter för flera tusen kronor, helt gratis via Wish.

LÄS ÄVEN: Rabattkod på Wish gav kunderna gratis produkter

I det fallet var det en miss ifrån Wishs sida, men frakten ifrån Kina är nästan alltid gratis och det beror bland annat på det upplägg som funnits inom Världspostföreningen, men som nu är på väg att justeras.

LÄS ÄVEN: Nya regler kommer ta bort gratisposten ifrån Kina

Kommer justeringen i tid?

Frågan är dock om justeringen kommer att komma i tid. I samband med vår nyhet om att Kinaposten kan öka med upp till 100 procent nästa år, ifrågasätter e-handlare om PostNord kommer att överleva det starkt växande inflödet av Kinapost, trots att fraktbolaget ska få en något ökad ersättning från och med nästa år.

LÄS ÄVEN: Paketen från Kina ökar med 50-100% nästa år

Vi kontaktade PostNord för att höra om de gjort en kostnadsanalys och om de kommer att klara sig. Thomas Backteman, som är ny kommunikationsdirektör på PostNord, svarar på våra frågor.

“När volymerna ökar så ökar förlusten”

Hur kommer dessa ökande volymer att påverka er ekonomi?

- Den ökande volymen innebär att kostnaden för hanteringen av dessa försändelser ökar. Det är redan idag en högre kostnad än intäkt, men i takt med att volymen ökar så ökar också förlusten. Dessutom ser vi just nu en negativ mixeffekt bland försändelserna då fler och fler av försändelserna är så stora att de måste skickas till ombud för leverans vilket ytterligare ökar våra hanteringskostnader, säger Thomas Backteman.

Faktum är att svenska e-handlare indirekt subventionerar frakten för dessa utländska aktörer. Svenska e-handlare är ett område som faktiskt är lönsamt för PostNord, och dessa kommer att få acceptera diverse prishöjningar från och med den första januari nästa år.

LÄS ÄVEN: PostNord inför nya priser för företag den 1 januari

Måste flytta volymer från Arlanda

Om volymerna fortsätter att öka dramatiskt hur påverkar det er verksamhet som helhet?

- Med ökande volymer kommer det att sätta allt större press på vår övriga verksamhet, men i nuläget ser vi inga utmaningar i detta som inte går att hantera. Men vi kommer att behöva flytta volymer från Arlanda till andra platser för sortering då utrymmet på Arlanda är på väg att ta slut.

Vi frågade även Thomas Backteman om de kan prioritera ned dessa försändelser på något vis, med tanke på att bolaget förlorar pengar på dem.

Kan ni vänta med dessa Kina-försändelser för att ge prioritet till inhemska, eller hur fungerar systemet?

- Nej, vi kan inte hantera olika avsändare på olika sätt. Men med det sagt så kommer bara processen av de kinesiska försändelserna ta något längre tid än övriga försändelser på grund av processen att hantera dem.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se