ANNONS

Klarna vill samarbeta med Apple, Google och Facebook

Klarna vill samarbeta med Apple, Google och Facebook
Klarnas VD Sebastian Siemiatkowski
Ernst Henry Photography

Det svenska betalbolaget ser gärna att it-jättarna använder Klarnas plattform och betaltjänster, och intresset ska vara ömsesidigt.

ANNONS

Klarnas globala expansion är i full gång och betalföretaget finns idag i 18 länder. En av de mest intressanta marknaderna är USA och enligt bolaget själva är man det snabbast växande paymentsbolaget någonsin i landet när det gäller de första sex månaderna.

Klarna har gjort sig känt för att samarbeta med andra betalaktörer och meddelade nyligen att man ska integrera Swish i Klarna Checkout. Nu hoppas man på liknande samarbeten med Apple, Google och Facebook, skriver Di Digital.

– En av Googles och Apples största utmaningar är att alla banker är lokala. Skrapar du under ytan har även globala banker olika system och olika organisationer, säger Klarnas VD, Sebastian Siemiatkowski.

– När globala aktörer vill jobba med banker blir utrullningen trög. Det är inte alls så de vill jobba, de vill vara globala från dag ett. Dit vill jag flytta Klarna: ingen annan täcker lika många länder inom betal- och kreditrelaterade tjänster.

Google-lösning på 6-12 månader

Klarna ska redan ha börjat uppvakta it-jättarna och intresset ska vara ömsesidigt. Särskilt efter att betalbolaget tagit klivet in i USA, Tyskland och Storbritannien. Och Sebastian Siemiatkowski ser självklart gärna att de väljer att använda Klarnas plattform och Klarna-konton.

– De säger, jaha, kan ni jobba med oss på alla dessa marknader och standardisera åt oss utan 38 olika lösningar och upplägg. Det sker en väsentlig förändring i vår relation och hur mycket framgång vi har. De ser ju ett enormt värde, säger Sebastian Siemiatkowski till Di Digital.

När, och om, det kommer att ske är svårt att säga men enligt Siemiatkowski skulle det kunna ta 6-12 månader att rulla ut en lösning med Google. Han tror även att chanserna till eventuella samarbeten med Google och Facebook är större än med Apple.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se