ANNONS

Klarna och Shopify - en kärlekshistoria utan slut

Klarna och Shopify - en kärlekshistoria utan slut
Det är komplicerat

I flera år har världens största plattform och betalleverantören Klarna försökt få till det utan något resultat.

ANNONS

Shopify har över 275 000 nätbutiker under sitt bälte. Det är världens största betalplattform enligt de flesta mätningarna. Sedan 2013 och förmodligen ännu tidigare har e-handlare på Shopify publikt bett och bönat efter att få tillgång till en officiell integration av betaltjänsten Klarna.

Det går att "hacka in" Klarna via Shopifys API men det ska inte vara en optimal lösning och man måste förstås själv hålla koll så att kopplingen inte bryts vid uppdateringar.

Klarna livsviktigt i Sverige

Nätbutiker på Shopifys plattform som satsar i Norden och speciellt i Sverige ser förstås Klarna som en viktig ingrediens för att lyckas.

Avsaknaden av Klarna är också med största sannolikhet en av anledningarna till att e-handelsplattformen endast har 77 användare i Sverige, enligt Ehandelsindex. En mycket låg siffra för en internationellt sett mycket populär plattform.

Enligt BuiltWith ska Shopify driva fyra procent av hela världens e-handel. Tittar man på Sverige försvinner dock Shopify helt från listan. Shopifys fotavtryck i Sverige är helt enkelt mycket litet.

Vad är problemet?

Så vad står i vägen för att Shopify och Klarna ska kunna samarbeta i en officiell integration?

Du kanske tänker att Shopify helt enkelt inte vill släppa in Klarna och deras nya checkout (KCO). Shopify jobbar förstås som många plattformar med att själva förenkla och öka konverteringen i sin kassa. Men denna teori faller platt då Shopify redan 2013 meddelade att en integration låg nära lansering.

Någon Klarna-integration blev det inte men i slutet av 2013 ska de båda företagen ha tecknat ett samarbetsavtal. Under 2014 sades en integration vara på väg och Shopify meddelade framsteg även om Klarna sades vara svårt att integrera.

- Vi är närmare en beta än någonsin tidigare och har nu fungerande testtransaktioner. Det bör inte dröja länge innan vi börjar kontakta e-handlare för att hjälpa oss att testa riktiga pengatransaktioner via sina Shopify butiker, meddelade en talesperson för Shopify i maj 2014.

"Jobbar med det skyndsamt"

Shopify-handlare fick dock ingen integration 2014 och fortsatt sades det vara "tekniska problem" av olika slag som drog ut på tiden.

- Vi tror att vi har en möjlig lösning. Denna lösning är helt annorlunda från allt vi har gjort tidigare, så jag vill inte ge några tidsramar i händelse av att vi stöter på oväntade problem. Jag kan dock med säkerhet säga att båda företagen arbetar skyndsamt med detta, sade en talesperson för Shopify i mars 2015.

Men inte heller under 2015 såg någon officiell integration dagens ljus. Nu har alltså två stora e-handelsföretag som arbetar med integrationer på daglig basis jobbat med Klarna-lösningen i över två år.

Finns redan Shopify-butiker med KCO

Så vad händer egentligen? Är Klarna Checkout omöjlig att integrera med Shopify? Självklart inte och det är faktiskt så att det redan finns Shopify-butiker som kör en riktig integration, inte ett eget hack.

Grizcoat.com är en av flera Shopify-butiker som sedan i augusti förra året är testbutiker för Klarna Checkout.

När vi på Ehandel.se fick reda på att Shopify och Klarna rullat ut testbutiker trodde vi förstås att en lansering var nära. Speciellt eftersom Klarna samtidigt rullade ut sin betallösning i USA.

- Vi är mycket nära. Båda teamen testar lösningen just nu och vi bör ha uppdateringar för er inom kort, sade Shopify i samband med testbutikerna.

Det hade varit en sak om Shopify hade nekat Klarna men så är alltså inte fallet utan båda bolagen ska nu ha jobbat med detta länge.

Efter att testbutikerna sett dagens ljus blev Shopify-handlare med affärer i Norden förstås ännu mer taggade. Nu var de nära en officiell integrering.

Egna lösningar byggs av användare

Eller inte. Det är nu maj 2016 och Klarna finns fortfarande inte till Shopify. E-handlare i Shopifys forum har nu börjat utveckla egna lösningar och en användare beta-testar nu själv en metod för att få in KCO i Shopify.

- Jag har skapat en Shopify-Klarna integration med hjälp av "Shopify Hosted Payments Gateway" för en väns webbutik Julash.se. Vi beta-testar för närvarande integrationen och den fungerar utmärkt, skriver användaren Pär Svanström.

Klarnas integrationsenhet kommer dock snabbt in och meddelar att man inte kan stödja alternativa lösningar och att de kan sluta fungera när som helst. Detta ska dock inte gälla Pär Svanströms lösning som han meddelar för Ehandel.se "är helt kosher" då den använder sig av Shopifys och Klarnas publika officiella API:er.  

- Det är ganska märkligt att Shopify och Klarna efter all denna tid inte har kunnat ge sina handlare ett mer strömlinjeformad sätt att integrera de båda plattformarna, skriver Pär Svanström.

Aldrig haft en långsiktig lösning

Shopifys senaste uttalande flyttar än en gång fram en eventuell lansering av en officiell integration.

- Klarna och Shopify har arbetat tillsammans under de senaste åren för att integrera Klarna i Shopify. Under den tiden har Klarnas produkt ändrats från en betalningsmetod till en fullständig kassa. Shopify har också utvecklats från en enkel webbutik till en omnikanalsplattform. Vi har experimenterat med många olika sätt att integrera lösningarna, men varje gång har vare sig Klarna eller Shopify varit bekväma med att släppa en långsiktig lösning, meddelar Shopify.

Vi kontaktade Klarna och frågade vad som egentligen händer. Hur kan detta vara så svårt att få ihop?

- Det är så klart väldigt roligt att det är många Shopify-butiker som efterfrågar Klarna Checkout. Därför är det tråkigt att vi inte har nått hela vägen fram. Vi hoppas fortfarande att tillsammans med Shopify hitta en lösning för dessa butiker i framtiden, men i nuläget finns det ett par grundläggande tekniska komplikationer som gör att vi inte kan ta nästa steg, säger Jesper Wigardt, PR Manager på Klarna.

Ska man tolka detta som att det inte blir något?

- I nuläget kommer vi inte att kunna ta nästa steg, men den långsiktiga ambitionen är så klart att hitta en lösning, säger Jesper Wigardt.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap