Att betala "med ett klick" kan förstås kännas smidigt, men det är också ett upplägg som kan ha sina nackdelar. Åtminstone om man ska döma av det ökande antalet klagomål på betalföretaget Klarna, som den senaste tiden ska ha inkommit till olika myndigheter.
LÄS ÄVEN: Klagomål mot Klarna: Bryter mot banksekretessen?
"Uppenbara brister"
Klagomålen, som inkommit till ARN, Konsumentverket och Finansinspektionen, rör bland annat bankens hantering av personuppgifter. Personer ska bland annat ha reagerat på att det går att handla utan att identifiera sig, vilket kan innebära att fel person faktureras om en person till exempel klickar hem en vara med någon annans dator.
Nu har DiDigital tittat vidare på klagomålen och kontaktat Konsumentverket i ärendet. Enligt Anna Hult, som är jurist på myndigheten, är Bank-ID det enda sättet att säkerställa att rätt person faktureras. Hon tycker att Klarnas system har "uppenbara brister".
- Klarna borde kräva BankID, för mig är det en självklarhet och det borde det vara för Klarna också. De måste ta klagomålen på allvar, säger hon till nyhetssajten.
Kräver BanID vid "minsta osäkerhet"
Klarna medger att BankID inte efterfrågas i alla fall, men anser ändå att deras transaktioner går till på ett säkert sätt.
- När en befintlig kund väljer att betala genom vår tjänst Betala Direkt kräver vi i vissa fall inte BankID. Vi har ett antal tydliga och strikta krav som alla måste uppfyllas för att det ska vara möjligt. Kraven är till för att säkerställa en smidig och säker köpupplevelse. Om det finns minsta osäkerhet kring något av kraven begärs BankID som autentisering, skriver Klarnas talesperson till DiDigital.
Klarna ska också ha skrivit till DiDigital att betalföretaget nu ska se över sina tjänster för att säkerställa att de hanterar personuppgifter på rätt sätt.