ANNONS

Klarna: Black Friday växte med 97 procent

Klarna: Black Friday växte med 97 procent
Starkt uppåt för Sebastian Siemiatkowski och Klarna

Prisjakt och Klarna släpper gemensamma siffror för helgen.

ANNONS

De senaste dagarna har siffrorna över utvecklingen för Black Friday och dagarna runt omkring det stora shopping-eventet strömmat in från flera håll. Tidigare i dag kom till exempel PostNord med nyheten att svenskarna hade e-handlat för rekordhöga fem miljarder kronor på Black Friday.

LÄS ÄVEN: Svenskarna e-handlade för över 5 miljarder på Black Friday

En annan av våra största e-handelsleverantörer, nämligen Klarna, har dock dröjt lite med sina siffror. Nu kommer dock beskedet att banken det här året har släppt siffror gemensamt med prisjämförelsesajten Prisjakt. De konstaterar i ett gemensamt pressmeddelande att Klarnas omsättning under Black Friday var 97 procent högre än under samma dag 2016. Tittar man på hela Black Friday-helgen (inklusive Cyber Monday) var Klarnas omsättning i år 95 procent högre än förra året.

- Precis som tidigare år slog årets Black Friday-helg alla rekord. Själva fredagen är fortfarande den överlägset populäraste dagen men dagarna innan och efter, under den så kallade “Black Week”, knappar in, konstaterar företagen i ett pressmeddelande.

Var femte vara gick upp i pris

Även för Prisjakts del blev det en riktig rekordhelg, med trafikökningar som bland annat ledde till att sajten låg nere under en halvtimmes tid i fredags. Företaget konstaterar nu att snittrabatten låg på 21 procent, medan var femte vara gick upp i pris under Black Friday.

LÄS ÄVEN: Prisjakt nere i 30 min: "Nästan omöjligt att förbereda sig"

LĂ„S Ă„VEN: Prisjakt: 27% av produkterna gĂĄr upp i pris pĂĄ Black Friday

- Prisjakts siffror visar på en 17-procentig ökning av trafik under fredagen, men en mellan 30- till 40-procentig ökning av trafiken under måndag-torsdag.

De populäraste varorna att titta på under dagen var enligt företagen mobiltelefoner och hörlurar.

- Klarna kunde även se att det vi shoppade skilde sig åt mellan dagarna, där elektronik var populärast under fredagen och sport och fritid ökade jämfört med elektronik under Cyber Monday. Populäraste produkt hos Prisjakt blev spelkonsolen Nintendo Switch, avslutas pressmeddelandet.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se