Nu delger betalleverantören Klarna, som sköter e-handelskassan åt tusentals svenska och nordiska nätbutiker, hur dagen gått fram till lunch idag. De har jämfört antalet transaktioner fram till klockan 12:00 för årets Black Friday och den i fjol.
För hela Norden klockar Klarna in e-handeln på en ökning med 89 procent jämfört med 2015 års Black Friday. Norge och Finland ligger på 87 respektive 84 procents ökning.
Sverige upp 90 procent
Sverige toppar listan med några extra procentenheter och hamnar vid 12:00 idag på en ökning med 90 procent.
- Vi upplevde att svenska folket verkligen tog till sig Black Friday redan förra året, därför är det väldigt intressant att se en nästan fördubbling av den totala försäljningen fram till klockan 12 jämfört med förra året, säger Jonas Köpniwsky, PR-chef på Klarna.
Kategorierna barnprodukter, smycken och mat & dryck ska öka med över 150 procent i Sverige. De flesta kategorier följer dock den större trenden med en ökning på över 100 procent. Allt pekar helt enkelt uppåt när det kommer till antalet transaktioner.
- Jämfört med en vanlig fredag i november är det flera produktkategorier som har mer än tiodubblat sin försäljning, som exempelvis smycken, elektronik och leksaker. Det är sannolikt ett tecken på att många passar på att köpa sina julklappar online redan nu.
Kvinnorna tar täten
Om lönsamheten följt med vet vi inte ännu, men det handlas alltså som aldrig förr i hela Norden. En annan tydlig trend som betalbolaget ser är att kvinnorna hamnat i förarsätet när det kommer till BF-shoppingen.
- Förra årets siffror visade att det är kvinnor som handlar mest under Black Friday i Sverige och Norden, och med årets tal kan vi se att skillnaden utökats ännu mer. På samma sätt är det med ålder, 26-45 dominerar kraftigt försäljningen, och det är även de som ökar mest från förra året, säger Jonas Köpniwsky.