Kjell Eriksson, kanske mer känd som Kjelleman, har för tillfället inte mycket positivt att säga om pakethanteringen hos PostNords ombud. I semesterstressen hade han glömt att hämta ut ett paket och fick hem en ny avi. Han tänkte först att den nya avin kanske var en påminnelse men märkte snabbt att avierna inte hade samma nummer, och tog med sig båda avierna till PostNords ombud för att få hjälp med att kolla upp saken.
Hänvisades till halvtimme i telefonkö
Men personen Kjell Eriksson fick hjälp av hämtade helt enkelt ett paket, gav det till Kjell och vände sig sedan bort för att hjälpa nästa kund.
- Jag frågar då: Så det var samma avi då, alltså bara ett paket? - Nä, det andra hämtade du igår. - Öhhh? Nä, jag var inte här igår. - Då var det någon annan du bett hämta det då, och glömt det själv, återger Kjell Eriksson konversationen med ombudet.
Efter viss diskussion får Kjell Eriksson enligt honom själv tillbaka sin påminnelseavi och en så kallad lageransvarig förser honom med en portoguide.
- Jag frågar vad jag ska ha den till, och får svaret att nånstans där i, finns numret till PostNord. Om jag vill kan jag ringa dit, då han säger att deras personal inte är utbildade för att svara på frågor om paket som är borta. Irriterad ringer jag dit och möts av en telefonköröst som säger att det är mer än 30 minuters väntetid.
Kjell Eriksson har ingen aning om vad det är i paketet som nu verkar ha hämtats ut av någon annan, men är inte glad över situationen eftersom han tidigare råkat ut för att någon annan beställt varor i hans namn.
"Tjosan hejsan tråkigt för dig"
Han är mycket kritisk till bristen på hjälp från ombudet och på PostNords och ICA:s i hans tycke brist på rutiner för att hantera sådana här händelser.
- Jag är förstås medveten om att om ett paket är borta och hämtat av någon annan så kan de ju inte trolla fram det medan jag står och väntar - MEN jag blir förbannad att de inte har några som helst intressen att inte ens notera detta, ingen undersökning, ingenting! säger Kjell Eriksson, och fortsätter:
- Och på ICA, trots att de har en stor PostNord-disk och halva butiken bär PostNords logotyper, kan de inte ens bemöda sig att ringa till någon, utan bara rycka på axlarna och sen konstatera "tjosan hejsan tråkigt för dig att någon annan hann före, bättre lycka nästa gång".
Någon utredning, ersättning eller ens en ursäkt har det enligt Kjell Eriksson inte varit tal om.
- Så som Postnords posthantering fungerar så skulle de lika gärna kunna lägga alla brev och paket i en stor hög ute på gatan, sen får de som vill hämta. Att ha en brevlåda, eller ett utlämningsställe är ur min aspekt bara onödigt. Varför ens köa, när man lika gärna kan gå in och hämta vilka paket som helst?
Så sent som i förra veckan fick PostNord kritik från Post- och telestyrelsen för försämrad brevhantering, och Kjell Eriksson är inte ensam om att vara missnöjd med PostNords tjänster. I en Facebookgrupp med namnet “Protest mot PostNords hantering av våra brev och paket” berättar ett flertal av de nära 1 500 medlemmarna om brev och paket som kommit bort, kommit fram alldeles för sent, gått sönder och lämnats ut till fel person.
"Tar tillvara på erfarenheterna"
En person anklagar PostNords personal för att spela fotboll med paketen och en e-handlare som säljer smycken misstänker att varor hon skickat till kunder på ett mystiskt sätt har försvunnit i samband med PostNords hantering.
- Det är alltid tråkigt när någon inte är nöjd med PostNords service och tjänster. Koncernen levererar varje år 130 miljoner paket och 5,2 miljarder brev och andra försändelser, och tyvärr händer det att enstaka försändelser försenas eller skadas. Varje gång det händer är det givetvis ett misslyckande för oss som jobbar på PostNord, säger Maria Ibsén, pressekreterare på PostNord.
Hon uppmanar alla att reklamera trasiga och bortkomna försändelser till företagets kundtjänst. I vissa fall kan det som kommit bort spåras. PostNord menar att den senaste tidens problem beror bland annat på företagets omställning från brev- till pakethantering.
- De förändringar vi gör nu är de största i vår 400-åriga historia, och tyvärr försökte vi vid några tillfällen göra för många saker samtidigt, vilket ledde till att vi inte kunde hålla vårt kundlöfte under en period. Vi försöker ta tillvara de erfarenheterna när vi gör förändringar på andra platser, säger Maria Ibsén.