I förra veckan släppte Alibaba sin delårsrapport för förra årets sista kvartal som slutade den 31 mars. Under perioden e-handlades det för inte mindre än 600 miljarder yuan, cirka 97 miljarder dollar, på Alibabas marknadsplatser. En ökning med 40 procent jämfört med året innan.
I dagarna har även deras största inhemska konkurrent JD.com släppt siffrorna för sitt första kvartal 2015, och även om man knappar in, kan man se att det fortfarande skiljer en hel del mellan de båda. Trots att JD.com ökade sin försäljning med hela 99 procent till 87,8 miljarder yuan, cirka 14,2 miljarder dollar, under årets första tre månader så har man alltså en bra bit kvar upp till Alibaba.
Stora investeringar
JD.com, vars affärsmodell fungerar ganska likt Amazon, gör samtidigt en förlust på 115 miljoner dollar medan Alibaba kan visa upp vinst. JD.coms negativa siffror ska dock främst bero på stora investeringar, bland annat via ett nytt samarbete tillsammans med Tencent och Baidu.
– Vi uppnådde en god tillväxt samtidigt som vi gjort stora investeringar i ett antal nya områden under första kvartalet. Vi räknar med att Kinas e-handelsmarknad kommer att se fortsatt snabb tillväxt under de kommande månaderna och åren, säger JD.coms CFO, säger Sidney Huang.