Flertalet västerländska varumärken har länge klagat på Kina-tillverkade piratkopior och att de går att köpa på nätet, bland annat på Kinas största marknadsplats Taobao.com.
Det ledde förra året till att Taobao hamnade på den amerikanska regeringens lista "notorious markets". En lista över sajter som underlättar försäljningen av förfalskade varor och objekt där rättigheterna tillhör amerikanska varumärken.
Men nu har den amerikanska regeringen tagit bort Taobao från listan igen eftersom man tycker att de tagit krafttag för att få bort piratkopiorna från sajten.
– Taobao har arbetat med rättighetsinnehavarna för att avsevärt minska försäljningen av piratkopior via deras webbplats. Man har också åtagit sig att fortsätta arbetet för att ytterligare minska antalet förfalskade produkter, säger Office of the U.S. Trade Representative, USTR i ett uttalande.
Samarbetar med olika varumärken
Taobaos moderbolag, Alibaba Group vände sig till USTR i februari tidigare i år i hopp om att tas bort från listan. Enligt egen utsago hade man under 2011 tagit bort 63 miljoner produkter från sina sajter.
Man samarbetar även med olika varumärken för att övervaka produkter som listas på sajterna, och runt 200 personer hanterar klagomål och överträdelser mot sajternas regler angående piratkopior.
– Vi vill tacka USTR för erkännandet av vårt arbete. Frågan om immateriella rättigheter är en lång marsch i Kina, detta är en milstolpe och det är bara början, säger en av företagets talesmän.
Frank Lavin, tidigare statssekreterare i amerikanska handelsdepartementet för internationell handel, säger att USTR:s beslut korrekt återspeglar de framsteg som Taobao har gjort det senaste året. I dag samarbetar han med Alibaba som VD för företaget Export Now Inc och hjälper västerländska varumärken att sälja på Tmall.
– Taobao har visat en hög grad av lyhördhet för att plocka bort produkter på sina sajter. De lyssnar helt enkelt på önskemål från legitima tillverkare som har stött på en falsk produkt på Taobao. Genom att se till att endast lagliga produkter säljs via deras sajter hjälper man både amerikanska företag och kinesiska konsumenter.
Källa: Internet Retailer