Orimligt att stå utomhus i trosor när man marknadsför en kashmirtröja, tyckte Sveriges Kvinnolobby, och valde att anmäla e-handlaren Soft Goat till Reklamombudsmannen. Enligt anmälaren är reklamen, som mycket riktigt visar en kvinna i kashmirtröja och trosor, "sexualiserande och objektifierande genom att kvinnans nakna ben, snarare än det som marknadsförs, är i fokus på bilderna".
Den aktuella bilden ska ha visats upp på både Soft Goats Instagram och i e-handlarens nyhetsutskick, och är enligt Sveriges Kvinnolobby “kränkande för kvinnor i allmänhet” eftersom de anser att kvinnans kropp används enbart som blickfång.
"Oförutsägande klimat på somrarna"
Soft Goat, som bestrider kritiken, menar å sin sida att den valda klädkombinationen är ett sätt att visa att kasmirtröjor fungerar lika bra på sommaren som på vintern.
- I det väldigt oförutsägande klimat som råder om somrarna händer det ofta att man behöver dra på sig en tröja när solen går i moln och det blir kyligt. Annonsören tycker därför att bilden på ett bra sätt förmedlar att cashmere fungerar lika bra på sommaren, återger Reklamombudsmannen (RO) i sitt beslut.
Den anmälda e-handlaren anför dessutom att den aktuella reklamen har producerats uteslutande av kvinnor, och att de inte håller med om att den skulle vara diskriminerande eller objektifierande på något sätt.
"Visas i neutral miljö"
Nu går Reklamombudsmannen på e-handlarens linje.
- Opinionsnämnden konstaterar att kvinnan på bilderna i och för sig framställs med nakna ben. Hon visas dock i en neutral miljö och i poser som inte kan sägas vara sexuella. Inga andra inslag i framställningen medför att nakenheten kan anses framställa kvinnan som ett sexobjekt, skriver RO.