När KappAhls e-handel i dag lanseras i Polen blir det som fjärde land, efter Sverige, Finland och Norge. Därmed har KappAhl nätbutiker i alla länder som företaget också har fysiska butiker i.
- Det här är kopplat till vår fysiska närvaro och vi finns redan i Polen i form av fysiska butiker. Sedan är Polen utifrån ett e-handelsperspektiv en intressant marknad, säger Joakim Holmstrand, marknadsdirektör på KappAhl.
Inga fler länder i sikte
Företagets e-handel ska ha haft en väldigt god utveckling sedan den lanserades 2011.
- Kunderna förbereder sina köp alltmer på nätet i dag. Därför krävs det mer av KappAhl i form av närvaro och ett tydligt koncept. För kunden handlar det om att allt ska hänga ihop, hon ska känna igen sig vare sig hon befinner sig på Shop Online eller är i en KappAhl-butik, säger Joakim Holmstrand.
Enligt Joakim Holmstrand finns i dagsläget inga planer på att utvidga KappAhls e-handel till några fler länder. Meningen är att online och offline ska komplettera varandra, så det är osannolikt att företaget skulle öppna e-handel i ett land utan att samtidigt kunna erbjuda kunderna fysiska butiker.
- Det är jätteviktigt att ha ett starkt omnikanalserbjudande, avslutar Joakim Holmstrand.