E-handelsföretaget Junkyard ökar omsättningen med 54 miljoner kronor, vilket motsvarar en tillväxt på 20 procent, jämfört med 2016. Det meddelar företaget nu i samband med att de släpper sin årsrapport för 2017. Det innebär alltså att företaget omsatte 321 miljoner under förra året.
Lönsamma för andra året i rad
Orsaken uppges vara att företaget haft fokus på att förbättra kvaliteten på det man kallar in-house content, samtidigt som man uppgraderat sortimentet genom ett ökat förtroende från flera externa brands, som ska ha säkert Junkyards varumärke.
Under 2017 ska Junkyard även ha genomfört några affiliate och artistsamarbeten, med fokus på leveranser och eftermarknad som ska ha bidragit till tillväxten. Dessa satsningar ska gemensamt ha lett till att företaget nu är lönsamma för andra året i rad.
"Wholesale fortsätter att kosta"
Nu överväger företaget att öppna fysiska butiker inom de två närmsta åren.
- Vi klarar att bibehålla tillväxtmålen med fortsatt svarta siffror på sista raden. Vinstmarginalen är fortsatt låg. Investeringar i att utveckla egna varumärken, samt renodlingen av wholesale-verksamheten och sortiment, fortsätter att kosta men ligger i vår långsiktiga strategi. Under de kommande två åren tittar vi på att öppna fysiska butiker samt på att lansera flera lokala sajter mot de större marknaderna i Europa, säger Yankyards vd Ted Boman i ett pressmeddelande.
Vad vinsten under 2017 blev framgår inte, men under 2016 ska företaget ha haft ett positivt resultat på 1,7 miljoner.