När det visade sig att e-handlarna inte snällt tänkte nöja sig med Cyber Monday, utan istället tog till sig både Black Friday och Black Week, var saken mer eller mindre klar. I år rapporterade flera butiker stark e-handelsförsäljning i samband med novembers kampanjer och funderingarna över hur utvecklingen skulle påverka december, kom därefter som ett brev på posten.
LÄS ÄVEN: Krossad av BF: December inte längre årets bästa e-handelsmånad
Och nu har vi svaret, eller åtminstone en del av det. Hittills ser det nämligen ut som att november fullkomligt har kört över december när det kommer till e-handelsförsäljning.
"Har flyttats till november"
Under perioden 1-15 december ökade intäkterna till svensk e-handel med sex procent, vilket är ovanligt svagt i e-handelssammanhang. Det visar färsk statistik från Ehandel.se Analytics.
- December har hittills ökat med sex procent jämfört med samma period i fjol. Som vi anat tidigare, verkar det alltså som att en stor del av julhandeln har flyttats till november, kommenterar Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se.
Fortfarande finns förstås chansen för december att ta igen sig som e-handelsmånad. Men om tillväxten stannar på sex procent för månaden som helhet, kommer det att innebära att november blir över 18 procent större än december sett till intäkterna.