Efter en stark Black Friday, och novembernivåer som kan placera månaden i topp under e-handelsåret, var det kanske något osäkert om svenskarnas köplust skulle hålla i sig under december och den för många e-handlare viktiga julhandeln.
LÄS ÄVEN: Svagare tillväxt när e-handelns toppsäsong står för dörren
LÄS ÄVEN: Kraftig tillväxt för Black Friday - dagen saktar inte in
När vi för några veckor sedan släppte vår julprognos, såg antalet order under december ut att öka med 6 procent jämfört med samma månad förra året, vilket var en lika stor ökning som mellan 2015 och 2016.
Orderökning på 32 procent
Nu kan vi dock konstatera att det inte verkar ha funnits någon anledning att oroa sig, för verkligheten har vida överstigit det vi såg i spåkulan. Hittills i december, till och med den 11:e, har antalet order ökat med 32 procent och intäkterna har samtidigt stigit med 24 procent, jämfört med december 2016.
Om vi räknar om 2016 och 2017 års siffror, så att veckodagarna matchar varandra, blir ökningarna något mer blygsamma på 19 procent för intäkter och 25 procent för order. Men det är alltså ändå rejäla decembersiffror vi pratar om - åtminstone såhär långt.
Svaga e-handelsdagar i sikte
Vår prognos på sex procent fler order gäller dock hela december, och vi vet sedan tidigare att slutet av december inte brukar utgöra någon shoppingfest. Vi har till och med fått se både julafton och nyårsafton ta plats bland årets sämsta e-handelsdagar.
LÄS ÄVEN: Ordertoppen infaller den 17 december
Efter Black Friday och Cyber Monday var det som bekant en hel del paket som fastnade i diverse paketkaos runt om i landet. Det är därför inte orimligt att många passar på att göra sin e-handelshopping redan nu, hellre än att riskera att inte få sin leverans i tid till julafton. Hur siffrorna för december som helhet blir återstår därför att se.
Statistiken kommer från Ehandel.se Analytics där över 300 medlemmar delar med sig av sin data. Som e-handlare kan du gratis bli medlem och jämföra dina siffror med hela Sveriges e-handel. |