Döm av vår förvåning när två representanter från Jula gästade e-handelskonferensen Nordic eCommerce Summit i förra veckan. I mitten av 2011 avslöjade vi nämligen att varuhuset skulle stänga sin e-handel, något som också skedde kort därefter.
Många var förstås förbluffade över detta tilltag och en hel del var övertygade om att Jula skulle återvända till e-handeln inom kort. De skulle inse sitt misstag, konstaterade flera e-handelsexperter. Nu kan vi avslöja att e-handeln på nytt är på agendan hos Jula och att företaget för närvarande utreder möjligheterna att öppna någon form av e-handel igen.
- Ingenting överhuvudtaget är bestämt. Det vi tittar på är någon form av omnichannels-koncept och då ingår självklart någon form av e-handel, säger Magnus Sigurd, affärsutvecklingschef på Jula.
"Kunderna förväntar sig e-handel"
Företaget erkänner nu att dagens konsumenter blir allt mer digitala och att det är något man förmodligen måste tänka allt mer på.
- Det vi ser är ju hur fort det går. Det har hänt enormt mycket och folk är mycket mer digitala i dag. Vi tror väl att kunden förväntar sig att vi har någon form av e-handel, säger Magnus Sigurd.
Ni lade ju ner er e-handel för att den inte bar sig ekonomiskt. Har det ändrats nu?
- Det är det vi håller på och tittar på. Det vi såg 2010 var att insatsen var så pass stor att det lönade sig bättre att slå upp ett par butiker.
Kan du säga ungefär när man kan vänta sig att ni lanserar någon form av e-handel?
- Nej, det kan jag inte. Även om jag skulle veta är det alldeles för tidigt att säga. Vi har bara tittat på det här i ungefär två månader, säger Magnus Sigurd.
Uppdatering: Artikeln visade innan att Jula AB minskat i omsättning, vilket är sant, men Jula Holding AB ska vara det bolag som visar totalen enligt företagets VD. Detta efter att bolaget gjort om sin företagsstruktur så den bättre speglar deras verksamhet.