Med data från cirka 1 500 nätbutiker kan Jetshop konstatera en ökad försäljning med hela 117 procent. De kan samtidigt slå fast att Cyber Monday, alltså efterföljande måndag, fått ställa sig i kulisserna till numera huvudnumret Black Friday.
Cyber Monday ökade nämligen bara med 18 procent vilket man konstaterar är blygsamt jämfört med Black Fridays starka tillväxt.
- Cyber Monday, som traditionellt är e-handelns motsvarighet till Black Friday, minskar snabbt i betydelse. Årets ökning ligger till och med under den genomsnittliga tillväxten under november som helhet. Detta trots att 60 procent fler av Jetshops kunder gjorde någon form av riktad Cyber Monday aktivitet jämfört med förra året, meddelar Jetshop.
"Med råge fördubblar sina volymer"
Under hela Black Friday-helgen ökade den totala omsättningen med 56 procent och antal transaktioner med 34 procent, detta jämfört med motsvarande helg 2014.
- Det är kul att följa de handlare som passerar 1000 order under Black Friday och med råge fördubblar sina volymer. Vi har sett en enorm trafikökning i våra system, men vi var tidigt ute med förberedelser och har inte upplevt några av de problem som vi sett att andra har haft, säger Andreas Drougge, CTO på Jetshop.
Vår systersajt Ecomony rapporterar även att en av Jetshops kunder, Chiquelle, såg en ökning med smått otroliga 2800 procent under den svarta fredagen. Enligt vår egen analys såg branschen i stort en omsättningsökning på nära 90 procent.