ANNONS

Jet.com har landat sin miljonte kund

Jet.com har landat sin miljonte kund

Knappt tre månader efter lanseringen har marknadsplatsen Jet.com nu mer än 1 miljon kunder och är på väg att landa ytterligare 500 miljoner dollar i riskkapital.

ANNONS

Sedan lanseringen i juli har det trummat på bra för Jet.com och dess grundare, Marc Lore. Lite mer än en månad efter starten rankades man som den fjärde största marknadsplatsen i USA baserat på försäljningssiffror, GMV.

Nu meddelar Jet.com att man för två veckor sedan passerade milstolpen 1 miljon kunder, något man gjorde strax efter att man tagit bort den årliga medlemsavgiften som man tidigare sett som en viktig del av affärsmodellen.

Företagets medgrundare och CCO, Nate Faust, säger dock att man aldrig hann ta ut den årliga avgiften på 50 dollar. Något som innebär att marknadsplatsen slapp en massa krångliga återbetalningar till sina medlemmar.

– Vi hade ännu inte debiterat någon för medlemskapet, så det var i stort sett en icke-händelse och har lett till högre konvertering. Man är alltid tveksam när man registrerar sig för en återkommande avgift så vi tog bort det, säger Nate Faust till Internet Retailer.

Nya miljoner på väg in

Sedan lanseringen har marknadsplatsens upplevt en rask tillväxt. Från augusti till september ökade antalet kunder med 100 procent, och från september till oktober var motsvarande siffra 70 procent. Samtidigt innehöll den genomsnittliga kundvagnen fem till sex varor vid första köptillfället.

Utöver att plocka bort medlemsavgiften har Jet.com sett till att fylla på sitt utbud. Idag har man mer än 7 miljoner produkter i sortimentet, SKU, från ett stort antal återförsäljare. En tillväxt som inte gått investerare förbi.

Hittills har Jet plockat in mer än 225 miljoner dollar och enligt nya rapporter kan man vara på väg att ta in ytterligare 500 miljoner i en investeringsrunda ledd av Fidelity Investments. Jet har valt att inte kommentera uppgifterna, istället säger man att fokus just nu ligger på att förbättra kundupplevelsen så att förstagångsköparna återkommer.

– Till skillnad från många andra marknadsplatser är vi den centrala punkten för kundservice. Vår kundtjänst är öppen dygnet runt, alla dagar i veckan, och vi tar hand om alla eventuella problem, säger Nate Faust.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se