ANNONS

Japanska dockor och kärlek till kunden bakom Skincitys succé

Japanska dockor och kärlek till kunden bakom Skincitys succé
Mikael Kjellman med sin partner Annica Forsgren

Hudvårdssajten Skincity har dubblat omsättningen tre år i rad och gått med vinst sedan företaget grundades. Nu planerar nätbutiken expansion i Norge.

ANNONS

2012 omsatte Skincity drygt 14 miljoner kronor. Året därpå dubblades siffran till 33 miljoner och 2014 var företagets intäkter uppe i över 62 miljoner. Förra året landade bolaget på mer än två miljoner kronor i vinst. Nu är Skincity uppe i 27 anställda och inom kort planerar bolaget att anställa åtta personer till.

Lutar åt 120 miljoner i år

- Ja, det är jätteroligt. Det ser ut som att vi kommer att dubbla omsättningen i år också. Det är egentligen inte några unika saker - det handlar bara om att behandla sina kunder med silkesvantar, säger företagets VD Mikael Kjellman.

Skincitys affärsidé är att erbjuda professionell hudvård med produkter som annars bara finns på salonger. Tanken är att utbudet ska vara selektivt snarare än brett, och Mikael Kjellman tror att företagets framgångar beror på att de har väldigt nöjda kunder. Något som i sin tur ska bero på Skincitys effektiva och omsorgsfulla leveranser.

- De som bor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Mälardalen och Uppsala kan få sina paket levererade samma dag som beställningen görs. Ambitionen är att alla paket packas samma dag som varorna beställs. Just de snabba leveranserna uppskattas mycket, berättar han.


Alltid kärlek i paketen

Utvalda gåvor med leveranserna

Dessutom kommer alla Skincitys produkter fint paketerade med silkespapper och med medföljande gåvor i samma serie som det kunden beställts. Med varje leverans följer också en särskild liten japansk docka som traditionellt varit ett tecken på tacksamhet.

- De skapar hög lojalitet och har nu blivit samlarobjekt eftersom de kommer i olika kollektioner, kommenterar Mikael Kjellman.

Utöver de genomtänkta leveransmetoderna ser Mikael Kjellman företagets närhet till kunderna som en viktig framgångsfaktor. Skincitys kundtjänst är öppen 9-21 varje dag, och den som tar kontakt får prata direkt med en utbildad hudterapeut. Dessutom erbjuder sajten ett hudtest där kunden kan få hjälp att välja rätt produkter.


De söta dockorna som ska visa på tacksamhet

Hur viktiga har de här andra tjänsterna varit för er framgång?

- Det är en bra fråga. Tar man bort testet och kundtjänsten hade vi kanske inte skilt oss åt så mycket från andra. Hudvårdstestet är en jättepopulär tjänst. Det är ett aktivt sätt för oss att få nöjda kunder eftersom vi kan sälja in rätt produkter, säger Mikael Kjellman, och fortsätter:

- Jag tror att det är en stor skillnad mellan oss och många andra. Många har bara fokus på produkter och logistik och tänker kanske inte på vad kunden vill ha. Vi försöker alltid att behandla våra kunder som människor och inte som maskiner.

Öppnar norsk sajt 2016

I dagsläget finns företaget bara i Sverige men sajten finns också i en engelsk version. Men stärkta av de senaste årens ökade försäljning planerar Skincity nu en expansion utomlands, med Norge som första land. I början av nästa år är planen att lansera en norsk sajt och i samband med det anställa norsk personal till den norska kundtjänsten.

- Vi tror mycket på Norge. Marknaden där påminner mycket om den svenska. Så vi är ganska självsäkra där.

Kan det bli fler länder framöver?

- Man ska aldrig säga aldrig, vi stänger inga dörrar. Vi har ett koncept som vi säkert tror kan fungera internationellt, men ska vi finnas i andra länder måste vi ha en kundtjänst med hudterapeuter på det lokala språket. Så det är kanske en lite högre tröskel jämfört med om vi bara hade haft en sajt som sålde produkter.

Mikael Kjellman lyfter i intervjun fram att han tror att just lojaliteten har varit den främsta orsaken bakom Skincitys supersiffror. Bolaget är aktiva i sociala medier och lyfter gärna fram personalen på sin sajt.


Skincitys team som hjälper kunderna

Hur ser du på konkurrensen i branschen?

- Det finns många breda skönhetssajter men ingen som är så nischad som vi är. Det är i så fall sidor i till exempel USA men jag kan inte se någon svensk motsvarighet. Rent konceptmässigt har vi en egen gren och det finns egentligen ingen som gjort samma sak som oss.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se