Precis som många andra så här års har JD.com passat på att summera det gångna året. Under 2015 sålde den kinesiska e-handlaren varor, både sina egna och andras (Gross Merchandise Value, GMV), till ett värde av 462,7 miljarder yuan, cirka 71,4 miljarder dollar.
Förlust på 1,4 miljarder
Det är en ökning med 78 procent jämfört med 2014 då den siffran landade på 260,2 miljarder yuan, lite drygt 32 miljarder dollar. Samtidigt ökade nettointäkterna med 58 procent till 28 miljarder dollar, man gör dock en nettoförlust på 1,4 miljarder dollar under året.
För det fjärde kvartalet kan man rapportera en försäljning (GMV) på 145.3 miljarder yuan, cirka 22.2 miljarder dollar. En ökning med 69 procent med fjärde kvartalet 2014. Omsättningen under årets tre sista månader landade på 8,3 miljarder dollar, en ökning med 57 procent jämfört med 2014, medan nettoförlusten rapporteras till 1,2 miljarder dollar.
Importerade varor stod för 1 procent
JD.com, rankat som världens tredje största e-handelsföretag enligt konsult- och analysföretaget Deloitte, lanserade under förra våren JD Worldwide. En e-handelsplattformen som konkurrerar med Alibabas Tmall Global och gör det möjligt för utländska återförsäljare att sälja direkt till kinesiska konsumenter.
Enligt JD såldes det i fjol importerade varor för cirka 7 miljarder dollar på den internationella marknadsplatsen, alltså lite drygt 1 procent av e-handlarens totala omsättning 2015. Man konstaterar också att mobila enheter stod för 61 procent av köpen under det fjärde kvartalet.