JD.com fortsätter jakten på sin största rival Alibaba, fast den här gången på utländsk mark. Det kinesiska e-handelsföretaget, som är en av landets största e-handlare med 118 miljoner aktiva användare, har nämligen slagit upp portarna till sin första anläggning i USA.
Det nya kontoret, som även inhyser ett forskningscenter, öppnades igår och ligger i Santa Clara, Silicon Valley. Totalt räknar man med att det nya kontoret kommer att runt 100 anställda när allt är på plats.
– I takt med att vi anställer personal och bygger ut vår nya anläggning de kommande månaderna ser vi fram emot att skapa nya samarbeten och attrahera nya talanger som kommer att hjälpa JD.com att uppnå sina mål att leverera en oöverträffad nivå av service och kvalitet, säger Rain Long, ansvarig för JD.coms HR-avdelning.
Ett självklart val
Förutom att forskningen ska fokusera på existerande och ny teknik som ska förbättra användarupplevelsen för kunderna i Kina, är tanken även att det nya kontoret ska förbättra relationerna med amerikanska handlare, varumärken och partners.
JD.com har under den senaste tiden lockat allt fler västerländska varumärken till sin marknadsplats, framför bland annat Alibabas Tmall. Man har även satsat allt mer på import av olika varor från USA då de kinesiska konsumenterna efterfrågar amerikanska varumärken i allt större utsträckning.
– Med tanke på omfattningen och styrkan i amerikanska varumärken, produkter och möjligheter, var USA det självklara för vårt första kontor utanför Asien, säger Richard Liu, grundare och vd för JD.com.