Medan Singles Day hos Alibaba växte med 60 procent så ökade JD.com sina order med 130 procent och omsättningen med hela 140 procent. JD anger dock inga försäljningssiffror eftersom man förmodligen inte vill jämföras rakt av med jätten Alibaba.
Det är dock uppenbart att man som mindre aktör växer snabbare. Runt lunchtid ska företaget slått sitt rekord från Singles Day 2014.
Mobil handel dominerar helt
Den mobila handeln fortsätter gå starkt i Kina och Alibaba noterade att 68 procent av e-handeln skedde via en mobil enhet under Singles Day. JD rapporterar nu att 74 procent av alla deras order lades via mobila enheter.
Sociala medier sägs även blir allt viktigare och 52 procent av alla nya kunder under dagen ska ha kommit till JD via sociala medier som WeChat och Mobile QQ.
Mode ska vara JD:s starkaste segment och här delger man lite siffror då totalt 14 miljoner artiklar av skor och kläder ska ha sålts under rea-dagen.
- Vår rekordförsäljning och snabba tillväxt för dagen visar att det som verkligen är viktigt för kinesiska konsumenter är kvalitet, tillförlitlighet och autenticitet som bara JD.com garanterar, säger Haoyu Shen, vd för JD Mall.
JD.com fortsätter alltså att använda kvalité som en konkurrensfördel gentemot Alibaba, som fortsatt brottas med piratkopior.