Med hjälp av supersnabba leveranser och kundtjänstpersonal som gjort sig redo för extra hårt försäljningstryck, siktade Interflora på att ta sig an en av företagets viktigaste försäljningsperioder - Alla hjärtans dag. Och med planer på försäljningsrekord och 40 000 order, var målet minst sagt högt satt.
LÄS ÄVEN: E-handlare siktar på rekord - ska slå 40 000 order
"Var kärleksboom i år"
Nu har landets Alla hjärtans dag-firare mottagit sina röda rosor, och gänget på Interflora kan pusta ut efter en hektisk - men framgångsrik - försäljningsperiod.
Hur gick Alla hjärtans dag-försäljningen med facit i hand?
- Över förväntan! Vi slog vårt tidigare försäljningsrekord från förra året och uppnådde målet på 40 000 order, med råge. Online ökade vi med 21 procent jämfört med föregående år. Det känns verkligen som om det var en kärleksboom i år, skriver Sofia Aronsson, ansvarig för Content på Interflora, i ett mejl till Ehandel.se.
Många glömde vilken dag det var
Under Alla hjärtans dag kunde Interflora, åtminstone i storstäderna, ta emot beställningar fram till klockan 16.00 och sedan leverera dem till kunderna samma dag.
- Det blev väldigt uppskattat av de kunder som var ute i sista stund eller hade glömt bort vilken dag det var, och de är rätt många. Vår snabba leverans är en stor del av försäljningsökningen.
Att köpa blommor på Alla hjärtans dag är förstås knappast något nytt påfund, och på Interflora är man väl medveten om vikten av att förbereda sig när säljtunga högtider väntar runt hörnet. Detta är kanske extra viktigt när man säljer en färsk produkt, som ska hållas i gott skick under hela transporten hem till kunden.
LÄS ÄVEN: E-handlarnas spexigaste Alla hjärtans dag-kampanjer
Butiker laddade med utvalda buketter
Interflora tacklade utmaningen genom att ge sina anslutna butiker och florister tydlig information om vilka buketter som skulle lyftas i Interfloras marknadsföring och på företagets egna hemsida.
- Det var en bra strategi och butikerna kunde på så sätt göra smarta inköp. Vid sådana här tillfällen är det också en stor fördel att vi har en så lång relation med våra kunder och stor erfarenhet av planering inför högtider som denna.
Hur stor betydelse väntar ni er att Alla hjärtans dag kommer att ha för Interfloras år som helhet?
- Alla hjärtans dag är vår allra viktigaste högtid, så det har stor betydelse för årets resultat att det gick bra. Det ger oss en riktigt bra start på 2018, avslutar Sofia Aronsson.