Instagrams vd Adam Mosseri, som tog över företaget i oktober 2018, planerar att utveckla foto-appens säljfunktion ytterligare. Den nya strategin är att knyta ihop säljare, kunder och influencers. Detta enligt nyhetssidan LiveMint.
Konkurrerar med Amazon
Foto-appens intåg på e-handelsmarknaden skulle inte påverka de kinesiska e-handelsjättarna Alibaba och JD.com, eftersom Instagram ägs av Facebook, som inte kan sälja på den asiatiska marknaden. Däremot skulle Instagram med sina många användare kunna bli en konkurrent till e-handelsjätten Amazon, som för närvarande dominerar resten av världsmarknaden.
Snabbt framåt för e-handeln
Den senaste tiden har Instagram introducerat flera nya shopping-funktioner i sin app. I mars lanserade de sin egna checkout, vilket innebär att kunderna kan utföra sina köp direkt i appen utan att behöva bli omdirigerade till en annan sida.
LÄS ÄVEN: H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout
Enligt Adam Mosseri kommer det dock ta tid för appen att bli en renodlad e-handel.
Satsar på influencers
I och med den nya e-handelsfunktionen har Instagram satsat på försäljning via influencers. I maj i år kom nyheten de att de skulle låta influencers få sälja varor direkt i appen. Som kund kan man alltså klicka hem varan som marknadsförs utan att besöka e-handlarens hemsida.
LÄS ÄVEN: Instagram låter influencers sälja produkter direkt i inläggen
I våras lanserade appen även ett pilotprogram, där man lät modehus såsom Zara, Burberry, Michael Kors, Nike, Adidas och Prada sälja sina varor direkt på Instagram.