ANNONS

InkClub breddar utbudet med nytt E-handelsvaruhus

InkClub breddar utbudet med nytt E-handelsvaruhus

Sedan starten för 14 år sedan har inkClub gått från att sälja bläck till en rad olika produkter. Nu breddar man sitt sortiment ytterligare och lanserar Nordens största e-handelsvaruhus för förbrukningsvaror. Här ska kunden kunna hitta allt de behöver, men lätt glömmer.

ANNONS

Det började med bläck, sen kom dammsugarpåsarna, och inkClub såg snabbt potentialen i att bredda sitt sortiment och på senare år har dustClub, lightClub och batteryClub flyttat in under samma tak.

– Det är produkter som måste bytas ut med jämna mellanrum som du hittar hos inkClub. Lampan på toaletten, batteriet i fjärrkontrollen och pappret i skrivaren. Lågengagerande produkter som du måste ha för att det dagliga livet skall fungera, skriver inkClub i ett pressmeddelande.

Nu har inkClub lanserat en ny sajt som man beskriver som Nordens största e-handelsvaruhus för förbrukningsvaror. Siktet är inställt på att bli den självklara leverantören av förbrukningsvaror för familjer och småföretagare som har svårt att få vardagen att gå ihop.

Idag står hushållen för 65 procent av försäljningen hos inkClub och småföretagare för 35 procent. Inom ett år räknar inkClub med en 50/50-fördelning.

– Nya inkClub samlar alla de där viktiga produkterna och gör dem mer lättillgängliga. Du kan beställa dem på kvällen när barnen sover, få dem levererade en dag senare och du slipper stå i butiken och fundera över vilken påse som passar till din dammsugare. Den här positionsförflyttningen vi gör nu grundar sig i att vi ser en stor potential för oss att bli relevanta för våra kunder vid fler tillfällen och sammanhang över hela året, säger Fredrik Brandt, VD, inkClub.

Ska fördubbla sortimentet

Utöver bläck och toner kommer inkClub vid relanseringen att erbjuda ytterligare sju produktkategorier. Kontorsvaror, batterier, elektroniktillbehör, belysning, städ, kläder- och skovård samt hygien.

Ambitionen är att inom ett år fördubbla sortimentet i de sju produktkategorierna utöver kategorin bläck och toner. Målet är också en fortsatt hög tillväxt och att de köp där kunden handlar från fler än en kategori ökar till 50 procent från dagens 23 procent.

– Vi var pionjärer inom e-handel när vi drog igång för 14 år sedan och utvecklingen har gått i en rasande fart och idag finns många duktiga aktörer inom e-handel. Vår styrka är vår kundfokusering, vi har extremt nöjda kunder som gärna handlar fler saker i en och samma butik, och vår nya plattform möjliggör en fortsatt utveckling av såväl erbjudande som kundservice, fortsätter Fredrik.

När inkClub lanserar sitt e-handelsvaruhus för förbrukningsvaror gör man det på en ny it-plattform utvecklad för fortsatt snabb expansion. Man förbereder sig även för nästa steg, att utveckla en responsiv mobilsajt för den snabbt växande m-handeln.

– Det har varit mycket roligt att hjälpa ett så framgångsrikt företag som inkClub att ta nästa steg inom e-handeln. Med den nya plattformen skapas möjligheter till fortsatt expansion och en snabb och effektiv vidareutveckling för att möta framtida krav och möjligheter. Efter en lyckad lansering av 14 marknader på en dag ser vi fram emot att stötta inkClub i sin fortsatta resa, säger Karl Moberg, VD Brightstep som varit med och utvecklat sidan.

 

Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se