ANNONS

Influencer fälls för samarbete med Kenzas e-handel

Influencer fälls för samarbete med Kenzas e-handel
Kenzas e-handelföretag Ivyrevel har hamnat i blåsväder hos RO
Foto: Kenza.se

Spegelselfie var otydlig reklam.

ANNONS

Då var det dags igen. Ännu en influencer har fällts av RO efter att ha gjort reklam för en e-handel utan att märka ut det ordentligt. Den här gången gäller det influencern Åsa Häggström, som samarbetat med bloggerskan Kenza Zouitens klädmärke, Ivyrevel.

"Älskar den här jackan"

Som en del i samarbetet gjorde Åsa Häggström reklam för en svart Ivyrevel-jacka på Instagram, men märkte inte ut att inlägget var reklam tillräckligt tydligt, fastslår nu Reklamombudsmannen. 

Bilden föreställde Åsa Häggström när hon stod i sitt eget sovrum och fotograferade sig själv med sin mobil. På sig hade hon den svarta jackan och till inlägget skrev hon själv att hon var ”In looo­oove w this jacket”. Följarna fick dessutom veta att de kunde få 20 procents rabatt i Ivyrevels e-handel via en speciell kod, som också angavs i inlägget.

Faller på mållinjen för reklam-funktion

Enligt anmälaren ska det finnas en funktion på Instagram där influencers som gör reklam kan ange att inlägget sker i samarbete med respektive företag, men denna ska inte vara användbar förrän influencern har nått 10 000 följare. Åsa Häggström har i dagsläget 9 318 följare på Instagram, och faller därmed på mållinjen i den frågan. 

Åsa Häggström har dock själv framfört att markeringen “samarbete” inte syns om man inte klickar på “visa mer” i inlägget. Detsamma gäller taggen #ad, som hon ska ha angett för att markera att det rör sig om en annons. Enligt Häggström ska dock Ivyrevel ha varit tydliga med att alla deras influencers måste ange vad som är reklam.

LÄS ÄVEN: Kenzas digitala modemärke får in 20 miljoner och Zalando som delägare

Måste skiljas från redaktionellt material

Reklamombudsmannen konstaterar att det förvisso faktiskt inte finns något generellt krav på att reklam måste markeras, utan detta gäller om reklamen ifråga kan förväxlas med redaktionellt material. Då behöver reklamen märkas ut för att det ska vara tydligt för konsumenterna vad som är vad, enligt RO. Stiftelsen menar att det som publiceras på Instagram generellt är att jämföra med “redaktionellt material”, eller liknande. RO väljer därför att fälla Åsa Häggström för inlägget, då de menar att reklammarkeringen måste framgå omedelbart för alla som ser inlägget.

- Uppgiften om rabattkoden samt hashtaggarna finns dock först en bit in i texten, vilket innebär att dessa uppgifter riskerar att hamna efter att texten bryts med ”…mer” när inlägget visas i flödet på Instagram. Mot denna bakgrund finner Reklamombudsmannen att det inte kan anses att det omedelbart framgår att inlägget är reklam, sammanfattar RO.

Michell Grönlund