ANNONS

Inet valde bort Cyber Monday: "Ekonomiskt ohållbart"

Inet valde bort Cyber Monday: "Ekonomiskt ohållbart"
Inets Erik Wickman är nöjd med helgen

Egentligen inget utrymme för rea.

ANNONS

Med en total försäljningsökning på 35 procent och 25 procent fler e-handelsorder än under samma dag förra året, kan datorbutiken Inet sälla sig till raden av e-handlare som rapporterar in fina tillväxtsiffror från årets Black Friday-helg. Extra bra ska det ha gått just för företagets e-handel, som ökade med 45 procent i försäljningsvärde och samtidigt höjde sitt snittordervärde.

- Det känns helt fantastiskt, både utvecklings- och marknadsavdelningen har planerat för Black Friday sedan i somras och även om vi hoppades att det skulle gå bra förutsåg vi inte denna framgång, säger Erik Wickman, vd på Inet, i ett pressmeddelande.

Men medan en del e-handlare har passat på att kampanja i uppemot en vecka och slagit till med efterföljande Cyber Monday som krona på verket, har Inet tänkt annorlunda.

LÄS ÄVEN: Rekordhöga order och intäkter under Cyber Monday  

"Går back på kampanjvarorna" 

Företaget valde i år bort både Cyber Monday och Singles Day för att satsa fullt ut på Black Friday, som företaget menar ändå är den mest populära readagen av dem alla.

- I vår bransch finns egentligen inget utrymme marginalmässigt för rea utan vi går back på mycket av kampanjvarorna vilket gör det ekonomiskt ohållbart att ha ”rea hela tiden”, skriver Erik Wickman i ett mejl till Ehandel.se.

Företaget valde dock att smygstarta sin Black Friday-försäljning redan på torsdagen och hade även utökat kampanjsortimentet till att omfatta 300 produkter jämfört med förra årets 50.

- Webben stod för närmare 70 procent av kampanjens försäljning. Det är tydligt att våra satsningar på snabbare leveranser och bättre returvillkor redan gett effekt, avslutar Erik Wickman.

ANNONS
Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se