I slutet av förra året kom nyheten att H&M planerar att kraftigt utöka sin närvaro i Kina genom att börja sälja sina produkter på den kinesiska e-handelsplattformen Tmall.
LÄS ÄVEN: H&M tappar i butik och på börsen - satsar nu på Tmall
Monki var först ut
Efter att ha testat konceptet med det egna märket Monki, ville man nu göra samma sak med fler av företagets produkter. Och nu blir det till slut av, meddelar koncernen i ett pressmeddelande. Från och med idag kan H&M:s kläder nämligen köpas på Tmall.
- Vi är mycket glada över att kunna utöka vårt samarbete med Alibaba, genom vår lansering på Tmall. Från och med dagens lansering på Tmall blir H&M ännu mer tillgängligt för kunder på Kinas fastland och vi utökar vår redan starka butiksnärvaro och vår närvaro på Hm.com, säger Magnus Olsson, landschef för H&M i Kina.
"En viktig milstolpe"
H&M har funnits i Kina sedan 2007, då den första butiken öppnade i landet. År 2014 fick den sällskap av en kinesisk version av e-handeln. Enligt H&M ska Monki ha gått starkt framåt sedan märket började säljas på Tmall och nu hoppas både företaget och marknadsplatsen på att detsamma ska bli verklighet för H&M-varumärket samt H&M Home, som är de märken som nu också blir tillgängliga på marknadsplatsen.
LÄS ÄVEN: H&M har slagit upp portarna till sin kinesiska e-handel
Dessutom ska det finnas långt gångna planer på att lansera även koncernens övriga märken på just Tmall.
- Med H&M:s erfarenhet inom butik och näthandel ser vi detta samarbete som en viktig milstolpe i Tmalls fortsatta expansion. Vi kan ge ännu fler kunder möjligheten till en interaktiv shoppingupplevelse, säger Lv Jianmei, Vice President på Tmall Fashion & Luxury, som är en del av Alibaba Group.