ICA-koncernen ökar sin onlineförsäljning under tredje kvartalet 2016 med 46 procent jämfört med under samma period under 2015. Det framgår av den senaste kvartalsrapporten som släpptes under onsdagen.
En stor del av den förtjänsten beror på onlineförsäljning av mat och matkassar. Vid periodens slut var 193 av ICA:s butiker anslutna till systemet med online-försäljning och ett stort antal butiker erbjuder Matkassen, som också kan beställas via nätet.
Apotek Hjärtats onlinesatsningar fortsätter
Men ICA redovisar också en starkt förbättrad bruttovinst med en rörelsemarginal som landar på 4,3 procent. Bland orsakerna till det goda resultatet nämns Apotek Hjärtats onlinesatsning.
Icas e-handleschef har tidigare berättat för Ehandel.se om hur företaget planerar att bli ännu starkare inom e-handel. Satsningarna gäller i synnerhet Apotek Hjärtat, som nyligen satsade digitalt med en egen podd. Nu framgår det dessutom av kvartalsrapporten att apotekskedjan kommer att fortsätta satsa på e-handeln, samt på att “öka takten i marknadsföringen”.