ANNONS

ID-stölderna ökar - 65 000 svenskar drabbades förra året

ID-stölderna ökar - 65 000 svenskar drabbades förra året
För lätt att fixa nytt leg enligt polisen
Foto: Skatteverket

Allt fler använder stulna eller köpta ID-kort för att handla varor på nätet.

ANNONS

För någon vecka sedan berättade vi om den danske e-handlaren Allan Makhoul som förlorar uppemot 200 000 kronor om året på bedrägerier där folk har använt sig av stulna kort. Hans polisanmälningar hade inte fått någon effekt vilket till sist ledde till att han själv fick agera lagens hand.

Nu varnar svenska myndigheter för att problemen är stora även här. Enligt siffror som SVT kommit över drabbades 65 000 svenskar förra året av stulna ID-uppgifter. De ska sammanlagt ha blivit av med 2,7 miljarder kronor när tjuvarna använt kort och uppgifter till att bland annat beställa varor på nätet. Det är inte heller ovanligt att bedragare handlar med kreditkort i butik, vilket innebär att bedragaren går därifrån med sin nya vara medan personen med stulna uppgifter får fakturan hem till sig.

Säljs vidare med kvitto

Jan Olsson, förundersökningsledare på polisens nationella bedrägericenter, anser att det är alldeles för lätt att beställa ID-handlingar i dag och efterlyser därför nya regler på området.

- När man ser de här mängderna som de handlar om, så är det inte egenkonsumtion, utan man säljer sakerna vidare på de annonssajter som finns. Man skriver till exempel i annonsen att det är ett felköp, eller att man fått en ny dator via jobbet och de kan ju till och med visa upp ett kvitto, så det är mycket svårt för en konsument att inse att det är stöldgods, säger han till SVT Nyheter.

Även PostNord har rapporterat att förfalskade ID-kort är ett problem när det kommer till handeln på nätet. I fredags publicerade vi en artikel om att logistikleverantören inte tar ansvar för att säkerställa att legitimationen verkligen är äkta när paket lämnas ut. E-handlare som drabbats kan alltså inte räkna med någon ekonomisk ersättning. 

- Förfalskade legitimationshandlingar är ett växande problem. Många av dem är numera så bra att det är nästan omöjligt att upptäcka en förfalskning även för ett tränat öga, sade PostNords pressekreterare Maria Ibsén då.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se