Matjätten ICA meddelade nu på morgonen sina siffror för helåret 2018. Omsättningen ökar med över 5 procent och landar på 115 miljarder kronor.
LÄS ÄVEN: ICA:s e-handel omsatte 1,5 miljarder kronor
Dagens Nyheter rapporterade i förra veckan att ICA omsatte cirka 1,5 miljarder kronor på nätet, under de senaste tolv månaderna. Den slutliga siffran för 2018 hamnar dock på 1,7 miljarder kronor i e-handelsförsäljning. Detta ska vara en ökning med en halv miljard, jämfört med 2017.
- Vad som bland annat bidragit till tillväxten är att vår e-handel fortsätter att utvecklas i god takt. Under 2018 passerade vi 1,7 miljarder kronor i försäljning, en ökning med en halv miljard jämfört med förra året, säger företagets vd Per Strömberg i en kommentar till rapporten.
Företagets nya e-handelslager sägs dock fortfarande belasta resultatet.
- Vårt e-handelslager flyttade i oktober till mer permanenta lokaler i Stockholm, men är fortfarande i en uppstartsfas och belastar därmed resultatet. Men trots detta kan vi i stort ändå notera ett resultatmässigt stabilt kvartal.
Antalet ICA-butiker som bedriver e-handel stämmer inte heller exakt med Dagens Nyheters tidigare siffror. Det är enligt den nya rapporten 282 ICA-butiker som är aktiva med lösplock via e-handel och 634 stycken som erbjuder företagets matkasse.
Under det sista kvartalet ökade e-handeln med 35 procent, vilket är lägre än helårets tillväxt på 42 procent.
- Totalt ökade e-handeln i kvartalet med 35 procent jämfört med samma period föregående år, varav lösplock 44 procent och ICA Matkassen -2 procent. Onlineförsäljningen var i fjärde kvartalet 520 miljoner kronor.