ICA Gruppen meddelar nu att man ser över ägandet i nätbutiken InkClub. E-handeln som startade med att sälja bläckpatroner och skrivartillbehör började 2014 bredda utbudet till att omfatta alla sorters förbrukningsvaror till hemmet.
Passar inte in
Nu säger ICA Gruppen att InkClub inte riktigt passar in i deras övriga verksamhet.
- InkClub har de senaste åren gjort en större strategisk förändring med ett breddat erbjudande och ökat fokus på B2B. InkClub är lönsamt och har en positiv utveckling men framöver ser vi begränsade synergier med vår kärnverksamhet. Vi väljer därför att se över de strategiska alternativ som kan finnas för vårt ägande i InkClub, säger Liv Forhaug, Direktör Strategi och affärsutveckling på ICA Gruppen.
ICA Gruppen meddelar också att InkClub omsatte cirka 500 miljoner kronor förra året. Något som förmodligen också ligger bakom beslutet att se över sitt ägande.
Nätbutiken står stilla
InkClub växer nämligen inte, inte alls faktiskt. De senaste tre åren har företaget omsatt cirka 500 miljoner och 2012 var man även då bra nära med strax under 480 miljoner. Detta när e-handeln av bara farten växer med runt 15 procent varje år.
Efter att ha funnits i över 15 år sitter man dock på 4 miljoner kunder i sin databas och InkClub bedriver verksamhet i 10 länder. ICA Gruppen, tidigare Hakon Invest, har varit ägare av nätbutiken sedan 2007.