Mekonomen flaggade för sin nya e-handel redan under Nordic eCommerce Summit 2012, och snart är det dags. I maj ska man slå upp portarna till sin nya nätbutik och där kommer man att erbjuda hela sortimentet med 600 000 artiklar.
– Vi vill göra Mekonomenkoncernens erbjudande mer tillgängligt för kunderna via digitala kanaler. Meca som ingår i koncernen sedan i fjol har redan lanserat sin tjänst med att boka bilservice via mobilen, och i maj är det Mekonomens tur. Det är en oerhört komplex process, men vi kommer att erbjuda hela vårt sortiment på nätet, säger Mekonomens vd Håkan Lundstedt.
Under förra årets Nordic eCommerce Summit berättade Mekonomen också om sina planer på att börja erbjuda bilglas. Man berättade även om bolagets nya projekt, försäljning av bil- och hemförsäkring i samarbete med försäkringsbolaget Vardia. Något som formellt drog igång den 15 mars i år.
– Det har mottagits positivt och det stärker Mekonomens varumärke, säger Håkan Lundstedt.
Fotsätter med egna varumärken
Mekonomen fortsätter också sin satsning på en större andel egna varumärken, EVM. Det tidigare målet om en EVM-andel på 20 procent 2012 har inte nåtts. I dag ligger andelen EVM-produkter på knappt 5 procent med torkarblad, tillbehör till startmotorer och generatorer samt bromsar som huvudsakliga varor.
– Med alla de produkter vi har blir det ett enormt arbete för varje artikel. Det har varit mer komplext än vi kanske trodde från början, säger Håkan Lundstedt.
Ambitionerna är dock fortsatt höga, och det är kanske inte så konstigt. På de områden där Mekonomen hittills lanserat EVM-produkter har de varit mycket populära bland kunderna.
Källa: Di